Kalender Biedspel 2021

Jordy
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 nov 2019, 14:42

Kalender Biedspel 2021

Bericht door Jordy » 03 dec 2020, 00:00

Bijgevoegd een eerste opzet voor de kalender. Aangezien de voorkeur bij het schrappen van San Juan leek te liggen heb ik voor nu o.a. deze wedstrijd eraf gelaten. Ik heb daarentegen met name de Franse wedstrijden beloont. Het deelnemersveld zal waarschijnlijk niet zo goed zijn als dit jaar, maar ik verwacht toch dat ze volgend jaar profiteren en een aantal toppers terugkeren. Daarnaast hadden deze wedstrijden sowieso al geen slecht deelnemersveld.

De kalender is nu gebaseerd op 18 deelnemers. We zitten een beetje over budget, maar dat zal waarschijnlijk wel rechtgetrokken worden met aflastingen, ploegtijdritten en dergelijke. Mocht er nog een 19de deelnemer bijkomen dan hebben we uiteraard nog wat ruimte voor extra wedstrijden/meer prijzengeld per wedstrijd.

Het EK was voor zover ik kon vinden nog niet helemaal duidelijk wat hiermee gaat gebeuren. Ik heb de wedstrijden wel ertussen gezet, maar nog zonder datum.

Het is een eerste opzet dus schiet er maar op. :D
Bijlagen
Kalender en prijzen wielerbiedspel 2021.xlsx
(32.28 KiB) 87 keer gedownload

TheoEltinkFan
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 dec 2019, 21:02

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door TheoEltinkFan » 03 dec 2020, 18:00

@ Jordy, top dat jij het initiatief genomen hebt om een kalender op te stellen!

Je hebt een mooi programma opgesteld. Ziet er prima uit. Ik ben er voorstander van om de wedstrijden vóór de UAE Tour te schrappen. Dat zijn koersen die er niet toe doen en die ook niet op tv te volgen zijn. Die wedstrijden leven niet bij mij en ik heb daar helemaal niets mee.

Ik wil voorstellen om de volgende koersen te schrappen:
Trofeo Ses Salines - Llucmajor
Trofeo Serra de Tramuntana (Lloseta - Deia)
Trofeo Andratx - Mirador des Colomer (Puerto Pollença)
Trofeo Playa de Palma - Palma
Tour of Saudi Arabia
Volta a la Comunitat Valenciana
Etoile de Bessèges - Tour du Gard
Tour de la Provence

Dat geld kunnen we dan gebruiken om meer aansprekende koersen in de eigen regio toe te voegen. Bijvoorbeeld:
ZLM Tour
Baloise Belgium Tour
Primus Classic

Daarnaast zou ik graag de nationale kampioenschappen van Nederland, België, Italië, Frankrijk, Spanje en Duitsland willen toevoegen (uitsluitend de wegwedstrijden).

Verder helemaal mee eens. Goed gedaan, Jordy!

Jordy
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 nov 2019, 14:42

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door Jordy » 03 dec 2020, 20:24

Bedankt voor je feedback TEF. Ik wacht nog even met aanpassen tot dat we meer meningen hebben en natuurlijk zeker is hoeveel deelnemers we hebben. Mocht er nog een 19de deelnemer bijkomen dan komen de koersen die jij opnoemt toch weer in de picture om terug erop te zetten.

Je punt over wedstrijden op TV snap ik zeker. De ronde van Slovenië bijvoorbeeld heb ik toch vooral erop gelaten, omdat deze (normaal) op TV wordt uitgezonden. Ook kan ik me voorstellen dat wedstrijden in de Benelux wat meer leven. De Baloise Belgium Tour is om deze redenen wel eentje die inderdaad interessant is om erop te zetten. De ZLM Tour daarentegen heb ik niets mee, maar goed minder dan de Tour of Saudi Arabia is het zeker ook niet.
2 die ik zelf dan nog wil nomineren op basis van jouw criteria:
- Danilith Nokere Koerse
- Grand Prix de Wallonie (mooie aankomst op de Citadel in Namen)

Van de lijst die je wilt schrappen zie ik maar 1 wedstrijd die daar volgens mij echt niet thuishoort, namelijk de Volta a la Comunitat Valenciana. Volgens mij wordt deze wedstrijd gewoon uitgezonden op Eurosport en het deelnemersveld is vaak sterk. Dit jaar stonden bijvoorbeeld nog de Tour winnaar en de Giro winnaar op het podium hier. De Clasica de Almeria daarentegen ontbreekt volgens mij nog in je lijst, die is niet bepaald aansprekender dan de overige koersen die je noemt.
Ik moet hierbij wel zeggen dat ik deze koersen voor een groot gedeelte ook erop heb als opvulling. Aangezien het tegen die tijd nog even duurt voordat de echte wedstrijden beginnen leek het me leuker als er dan tenminste wel meerdere wedstrijden zijn die meetellen, anders is het aanbod in februari ook zo karig.

De nationale kampioenschappen kunnen we misschien wel een tussenoplossing voor doen, zoals de punten-/bollentrui, the winner takes it all. Op zo'n kampioenschap telt voor mij toch echt alleen plek 1. Degene die de trui in zijn ploeg heeft mag dan van mij daar dan ook best een paar centen voor krijgen, maar dat is het dan ook.

TheoEltinkFan
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 dec 2019, 21:02

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door TheoEltinkFan » 03 dec 2020, 20:46

Jordy schreef:
03 dec 2020, 20:24
Bedankt voor je feedback TEF. Ik wacht nog even met aanpassen tot dat we meer meningen hebben en natuurlijk zeker is hoeveel deelnemers we hebben. Mocht er nog een 19de deelnemer bijkomen dan komen de koersen die jij opnoemt toch weer in de picture om terug erop te zetten.

Je punt over wedstrijden op TV snap ik zeker. De ronde van Slovenië bijvoorbeeld heb ik toch vooral erop gelaten, omdat deze (normaal) op TV wordt uitgezonden. Ook kan ik me voorstellen dat wedstrijden in de Benelux wat meer leven. De Baloise Belgium Tour is om deze redenen wel eentje die inderdaad interessant is om erop te zetten. De ZLM Tour daarentegen heb ik niets mee, maar goed minder dan de Tour of Saudi Arabia is het zeker ook niet.
2 die ik zelf dan nog wil nomineren op basis van jouw criteria:
- Danilith Nokere Koerse
- Grand Prix de Wallonie (mooie aankomst op de Citadel in Namen)

Van de lijst die je wilt schrappen zie ik maar 1 wedstrijd die daar volgens mij echt niet thuishoort, namelijk de Volta a la Comunitat Valenciana. Volgens mij wordt deze wedstrijd gewoon uitgezonden op Eurosport en het deelnemersveld is vaak sterk. Dit jaar stonden bijvoorbeeld nog de Tour winnaar en de Giro winnaar op het podium hier. De Clasica de Almeria daarentegen ontbreekt volgens mij nog in je lijst, die is niet bepaald aansprekender dan de overige koersen die je noemt.
Ik moet hierbij wel zeggen dat ik deze koersen voor een groot gedeelte ook erop heb als opvulling. Aangezien het tegen die tijd nog even duurt voordat de echte wedstrijden beginnen leek het me leuker als er dan tenminste wel meerdere wedstrijden zijn die meetellen, anders is het aanbod in februari ook zo karig.

De nationale kampioenschappen kunnen we misschien wel een tussenoplossing voor doen, zoals de punten-/bollentrui, the winner takes it all. Op zo'n kampioenschap telt voor mij toch echt alleen plek 1. Degene die de trui in zijn ploeg heeft mag dan van mij daar dan ook best een paar centen voor krijgen, maar dat is het dan ook.
Hier kan ik me heel aardig in vinden. Laten we inderdaad de reacties van de andere deelnemers ook nog even afwachten.

Laatste man
Berichten: 909
Lid geworden op: 30 nov 2019, 23:18

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door Laatste man » 03 dec 2020, 22:27

Prima kalender.

Ik zie zelf graag Valencia blijven (deelnemerslijst en mooie ronde). GP Marseillaise is wellicht een optie als seizoensopener Frankrijk of de Drome classic (sterke top 5). In het najaar nog de Settimana Coppi e Bartali, GP Industria (sterk), Eurometropole, Impanis, Kampioenschap Vlaanderen, Druivenkoers en Hageland (voor de koers).

De Trofeo’s zijn leuke wedstrijden om in te komen, maar wel echt voorbereiding. Ik kan begrijpen dat ze eruit gaan, maar de uitslagen (top 5) zijn vrij aardig.

San Juan eruit snap ik. Goede dagwinnaars en top 3, verder te matig. Saudi en Ster van Besseges mag er voor mij wel uit. Colombia mag erin, maar kan ook leven met Besseges. ZLM heb ik niks mee. Nokere of Namen nog wel optie. Guanxi mag van mij wel treetje lager.

Gebruikersavatar
ChefSpijker
Berichten: 1944
Lid geworden op: 29 nov 2019, 12:30

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door ChefSpijker » 03 dec 2020, 22:38

Wat opmerkingen van mijn kant dan:

- Vind zelf die koersjes op Mallorca ook niet heel boeiend. Als we die schrappen hebben we ook wat extra tijd voor de gratis rondes. Eerste week februari de eerste koers die meetelt, lijkt me een prima uitgangspunt. Vorig jaar hadden we zo'n zeven weken voor de eerste koers de eerste biedronde, dus dat zou dan nu ongeveer 15/16 december worden.

- Alleen de winnaar 50 cent of zoiets geven lijkt me een mooie oplossing voor de nationale kampioenschappen.

- Ik ga er vanuit dat Ain komend jaar gewoon weer een prutsveld heeft. Zeker als ik zie dat ie tijdens de Spelen is en tegelijkertijd met San Sebastian. Bij de Tour de Wallonie kun je je wat dat betreft ook afvragen wat dat qua deelnemersveld wordt. Maar die trekt doorgaans toch al wat andere type renners en geen echte klimmers.

- Zo te zien vallen ZLM en Belgium Tour tegelijk zelfs. Dan zou ik hooguit een van die twee kiezen. En dan inderdaad eerder de Belgium Tour, aangezien die wel op tv is en ZLM nooit.

- Moesten er nog reservewedstrijden op kalender gezet worden? En zo ja, gaan we dan ook resultaten met terugwerkende kracht laten meetellen? Bijvoorbeeld Saudi Tour wordt neergezet als 1e reserve. Eind februari blijkt dat Tour of Britain niet doorgaat. Tellen we dan alsnog de resultaten van Saudi Tour mee, of kijken we dan naar eerstvolgende koers die nog moet starten op reservelijst? Puntje om over na te denken :)

Jordy
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 nov 2019, 14:42

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door Jordy » 05 dec 2020, 13:17

Bijgevoegd versie 2, ik heb zoveel mogelijk rekening proberen te houden met de opmerkingen die gemaakt zijn:

- De 4 trofeo wedstrijden zijn verwijderd om zo later te starten, ondanks dat de Tourwinnaar hier te zien zal zijn. :D
- Naar aanleiding van de opmerkingen van TEF en Laatste man zijn ook de Saudi tour, Bessèges en Almeria verwijderd als opwarmingskoersen. Wel beginnen we met Valencia en ook Provence heb ik nog erop laten staan.
- Op basis van de opmerkingen van iedereen heb ik met de Baloise Belgium Tour en Nokere Koerse 2 wedstrijden 'uit eigen regio' toegevoegd. De ZLM Tour kende minder steun dus die heeft het niet gered.
- Als tussenoplossing zijn de nationaal kampioenschappen van Nederland, België, Italië, Frankrijk, Spanje en Duitsland toegevoegd met enkel 50 cent voor de winnaar
- Naar aanleiding van de opmerkingen van Chef is de Tour de l'Ain opnieuw geschrapt. Hoewel ik nog steeds verwacht dat er een paar aardige renners aan de start zullen staan, is er inderdaad te veel overlap met andere wedstrijden voor een heel sterk deelnemersveld.
- Om mooi op budget uit te komen heb ik ook Fourmies opnieuw verwijderd.
- Helaas was er geen budget voor veel van de wedstrijden die Laatste man opnoemde, ik zag niet direct een wedstrijd met een minder deelnemersveld die ik kon wisselen voor één van deze. Uiteraard sta ik open voor suggesties.

Dan naar punt 2, de reservelijst. Ik heb de wedstrijden in 3 categorieën opgedeeld: Ronde, Eendaags & Tijdrit. In de Excel is er bij de kalender een kolom toegevoegd waar je kunt aangeven of een wedstrijd doorgaat of niet. Mocht deze wedstrijd niet doorgaan dan kan er op het tabblad Reservelijst teruggevonden worden welke wedstrijden hiervoor in de plaats komen. De wedstrijden moeten wel volledig afgelast worden, ik houd dus geen rekening met budget dat vrijkomt door aflasting van een enkele etappe. De wedstrijd zal invallen en dus meetellen ongeacht of deze al verreden is of niet. Dit om discussie te voorkomen of een wedstrijd 'op tijd was afgelast' en ons niet te limiteren tot reserve wedstrijden in Q3. Op deze reservelijst vinden we vooral de wedstrijden terug die hier besproken zijn en het dus net niet gered hebben. Vooral veel suggesties van Laatste man staan hierin, enkel Eurométropole en Hageland kon ik niet terugvinden. Voor Dwars door het Hageland vond ik wel dit artikel (https://www.wielerflits.be/nieuws/schel ... r-vrouwen/), maar ik zie hem niet in de kalender staan, spijtig want het was een schitterende wedstrijd dit jaar.

De lijsten zijn vrij uitgebreid, omdat het aflasten van een Worldtour wedstrijd al gauw betekent dat zo'n 5 wedstrijden ervoor in de plaats komen. Het is wel een beetje koffiedik kijken, want bij de meeste van deze wedstrijden is de top 3~5 vaak aardig tot goed, maar daarachter is het toch vooral Rins die zal schitteren. Het verschilt ook per jaar soms wint er een topper, soms zal iemand blij zijn met zijn gratis keuze.

Voor de tijdritten wil ik een apart voorstel doen. Waarbij ik me vooral concentreer op de OS en het WK. Mochten de OS worden afgelast dan zou ik graag zien dat de prijzen van het WK tijdrijden worden verdubbeld. Renners als Ganna, Dennis en Küng zullen toch aangekocht worden met de gedachte dat ze zowel op de OS als het WK tijdrijden gaan scoren. Valt de OS weg dan hebben zij niet direct een vervangende wedstrijd waar ze dit zomaar even compenseren. Ik hoop hierbij er natuurlijk wel op dat het WK in ieder geval wel doorgaat...

Aangezien ik geen wedstrijd reserve wil zetten die start voor Valencia hebben de Saudi Tour, Trofeo's en Marseillaise het o.a. niet gered.

Het hele reserve systeem is uiteraard een voorstel en mochten mensen het hier niet mee eens zijn dan wil ik dit ook best opnieuw eruit halen. Uiteindelijk lijkt me het echter wel het leukste als het geld verdeeld wordt d.m.v. wedstrijden en zo'n reservelijst is dan een eerlijkere methode dan tijdens het seizoen wedstrijden toevoegen.
Bijlagen
Kalender en prijzen wielerbiedspel 2021.xlsx
(37.58 KiB) 101 keer gedownload

Gebruikersavatar
ChefSpijker
Berichten: 1944
Lid geworden op: 29 nov 2019, 12:30

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door ChefSpijker » 05 dec 2020, 14:57

Het WK zal vast wel doorgaan. Zou me verbazen als koersen die dit jaar doorgingen, volgend jaar opeens geen doorgang zouden vinden. Neem aan dat de situatie na komende zomer beter is dan dit jaar.

Vind het er in elk geval prima uit zien. Ook met de ingebouwde reservelijst.

TheoEltinkFan
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 dec 2019, 21:02

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door TheoEltinkFan » 06 dec 2020, 09:56

Helemaal met Jordy en Chef eens. Prima voorstel!

Er is één ding dat ik graag nog anders zou zien. Op de reservelijst staan wel een aantal wedstrijden die al in februari/maart verreden worden. Persoonlijk ben ik er voorstander van om ons met name te richten op koersen die voor augustus/september/oktober op de agenda staan.

Verreweg de belangrijkste reden voor mij om deel te nemen is het plezier dat het stukje extra wedstrijdspanning oplevert als je een koers aan het volgen bent. Je hoopt dan dat jouw renners het goed doen, zelfs al gaat het om een (verre) ereplaats. Dat plezier ervaar ik niet als een wedstrijd die al verreden is met terugwerkende kracht alsnog meetelt doordat een koers die later op de agenda stond uiteindelijk niet doorgegaan is. Ik begrijp dat je op die manier alsnog wat stuivers/dubbeltjes/euro's kan verdienen, maar mij gaat het meer om het koersplezier. Ik zou dus bijvoorbeeld de Tour de L'Ain of de Arctic Race of Norway boven Etoile de Bessèges - Tour du Gard en de Tour Colombia verkiezen op de reservelijst. Idem voor de eendaagse koersen: liever de Grand Prix de Wallonie of het Kampioenschap van Vlaanderen dan de Clasica de Almeria
of de GP Industria & Artigianato.

Verder vind ik het een uitstekend voorstel voor Jordy. Dat heb je mooi gemaakt. Je bent handiger met excel dan ik. Complimenten!

Gebruikersavatar
Zwieler
Berichten: 2357
Lid geworden op: 29 nov 2019, 10:30

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door Zwieler » 06 dec 2020, 14:10

Even mijn opmerkingen over de reservelijst:

1 Vanuit praktisch opzicht om het bij te houden, hoef ik geen reservelijst als we met terugwerkende kracht wedstrijden gaan toevoegen
2 Ik sluit me aan bij TEF. Ik ga er even vanuit dat alleen wedstrijden op de reservelijst mee gaan tellen die nog verreden moeten worden. Dus als we in juli zitten, er valt een race uit, dat er geen wedstrijd van April in ene meetelt, maar een wedstrijd die er nog aankomt. Maw de reservelijst wordt steeds korter naarmate het seizoen vordert. Ik zou het apart vinden als ik met terugwerkende kracht nog uitslagen van maanden geleden in moet voeren omdat er iets uitvalt.
3 De wedstrijden die op de reservelijst staan vind ik prima.

paultje
Berichten: 1195
Lid geworden op: 06 dec 2019, 23:57

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door paultje » 09 dec 2020, 20:02

ik zou gewoon alle wedstrijden laten meetellen die genoemd worden. Er gaan er vast nog wel uitvallen. En als we aan het einde van de rit toch alles hebben verreden moet er 3 euro? per persoon bijbetaald worden dat kan gewoon van de opbrengsten afgehaald worden.

Fair Play
Berichten: 1698
Lid geworden op: 29 nov 2019, 19:44

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door Fair Play » 10 dec 2020, 18:22

Ik ben het eens met de voorgestelde kalender.
Maar ook met TEF en Zwieler om achteraf geen uitslagen alsnog mee te laten tellen .

Jordy
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 nov 2019, 14:42

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door Jordy » 12 dec 2020, 10:45

Ik kan me helemaal vinden in TEF zijn argumentatie. Het was meer uit praktische overwegingen dat het me juist makkelijker leek. Voornamelijk om discussie te voorkomen wanneer een wedstrijd nou 'officieel' is afgelast en of een wedstrijd dus op tijd invalt. Daarnaast leek het me overzichtelijker en het gaf ook meer opties.

Maar goed, als Zwieler aangeeft dat hij dit juist vanuit praktisch opzicht niet wilt dan lijkt de keuze me snel gemaakt. :D

Gezien de bediengen al begonnen zijn, lijkt me dat we de vaste kalender zo moeten laten. Voor de reservelijst hebben we een aantal opties, aangezien deze wedstrijden nu toch nog niet meetellen, neem ik aan dat er nog wel wat tijd is om daarover te beslissen ondanks dat de bediengen al zijn begonnen.

1) We laten de reservelijst zoals die is, maar als een wedstrijd al verreden is dan vervalt die.
2) We sorteren de reservelijst op datum, zodat de eerste wedstrijden in ieder geval een kans hebben om in te vallen. Die achteraan zetten is natuurlijk nutteloos.
3) We gebruiken geen reservelijst.
4) We laten alle wedstrijden meetellen en corrigeren dat zoals Paultje aangeeft achteraf indien nodig.

Misschien is 1 gewoon het makkelijkste en eerlijkste voor dit jaar. Hopelijk is dit ook maar een éénmalige oplossing en hebben we in de toekomst geen reservelijsten meer nodig. Maar ik sta open voor alle opties. :)

Gebruikersavatar
ChefSpijker
Berichten: 1944
Lid geworden op: 29 nov 2019, 12:30

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door ChefSpijker » 14 dec 2020, 18:05

Ja gewoon optie 1 maar doen. Is het meest simpel en zijn er geen uitslagen die met terugwerkende kracht tellen.

TheoEltinkFan
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 dec 2019, 21:02

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door TheoEltinkFan » 15 dec 2020, 06:46

Optie 1 is prima!

paultje
Berichten: 1195
Lid geworden op: 06 dec 2019, 23:57

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door paultje » 16 dec 2020, 17:32

optie 4 is prima :) :)
ik denk dat e r genoeg nog afgelast wordt dus dat je de wedstrijden in het begin nog best kan laten meetellen zonder zwaar te veel geld uit te moeten keren.

met terug werkend ekracht opeens iets van een reservelijst mee laten tellen vindt ik helemaal niks.

Maar goed als iedereen voor optie 1 is ook prima natuurlijk.

TheoEltinkFan
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 dec 2019, 21:02

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door TheoEltinkFan » 25 dec 2020, 16:09

Welke optie is het nu uiteindelijk geworden :?:

Jordy
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 nov 2019, 14:42

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door Jordy » 28 dec 2020, 20:44

TheoEltinkFan schreef:
25 dec 2020, 16:09
Welke optie is het nu uiteindelijk geworden :?:
Aaah sorry, inderdaad niet officieel bevestigd.
Optie 1, daar lijken de meeste voorstanders van en aangezien we al begonnen zijn lijkt dat me ook het makkelijkste en eerlijkste. :)

Laten we vooral hopen dat de hele reservelijst overbodig blijkt! :D

TheoEltinkFan
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 dec 2019, 21:02

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door TheoEltinkFan » 28 dec 2020, 21:44

Jordy schreef:
28 dec 2020, 20:44
TheoEltinkFan schreef:
25 dec 2020, 16:09
Welke optie is het nu uiteindelijk geworden :?:
Aaah sorry, inderdaad niet officieel bevestigd.
Optie 1, daar lijken de meeste voorstanders van en aangezien we al begonnen zijn lijkt dat me ook het makkelijkste en eerlijkste. :)

Laten we vooral hopen dat de hele reservelijst overbodig blijkt! :D
Duidelijk, dank je!

Gebruikersavatar
ChefSpijker
Berichten: 1944
Lid geworden op: 29 nov 2019, 12:30

Re: Kalender Biedspel 2021

Bericht door ChefSpijker » 18 jan 2021, 21:41

Oman is de eerste koers van onze kalender die niet doorgaat (stond al maanden op TBC bij de UCI en is nu verwijderd daar). Besseges neemt dan de plek in. Die koers is begin februari, dus net op tijd dat verdwijnen van Oman ;)

Plaats reactie