Dumpcorner

Plaats reactie
Jordy
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 nov 2019, 14:42

Dumpcorner

Bericht door Jordy » 12 jan 2020, 11:45

Aangezien de discussies al hoog opliepen in andere topics, lijkt het me toch verstandig om hier een algemene regel voor af te spreken. Wellicht niet voor dit jaar, maar voor toekomstige jaren zou het fijn zijn om hier zoveel mogelijk duidelijkheid in te hebben. Ik zou graag één algemene regel hebben dus tracht bij mijn voorstel zoveel mogelijk rekening te houden met allerlei lastige situaties en meningen.

Hierbij mijn voorstel:

Voorwaarde
Bij alle gedumpte renners dient een reden voor dumping geplaatst te worden. Voorbeelden hiervan zijn: blessure, dopingschorsing, (tijdelijk) stoppen en geen ploeg. Zowel de gedumpte renner als de nieuw gekozen renner(s) moeten direct hierbij geplaatst worden.

Tijdstip
Renners mogen enkel na afloop van de gratis ronde en vóór de start van het spel gedumpt worden.

Gedumpte renners
Gedumpte renners gaan altijd naar Rins toe en mogen dus nooit opnieuw gekozen worden.

Vrijgekomen punten
De vrijgekomen punten mogen opnieuw ingezet worden op renners die op dat moment nog vrij zijn, uiteraard met de gebruikelijke beperkingen op ploeggrootte. Dat betekent dat wanneer er een renner van 20 punten gedumpt wordt en een ploegleider 25 renners zonder gratis renners vóor dumping in zijn ploeg heeft. Hij zijn punten (onder huidige regelgeving betreffende ploeggrootte) mag verspreiden over maximaal 11 renners (35 - 25 + 1 voor de vrijgekomen plek van de gedumpte renners) om zo zijn team vol te maken.

Gratis renners
Ook gratis renners mogen gedumpt worden, uiteraard kunnen zij ten allen tijden enkel voor één andere renners gewisseld worden.

Nieuw gekozen renners
De nieuw gekozen renners komen per direct in het team van de ploegleider en kunnen dus niet meer overboden worden door andere dumpers.

Bezwaar
Tegen het dumpen van een renner kan bezwaar ingediend worden. Wanneer minimaal 3 ploegleiders bezwaar aantekenen zal de situatie herbekeken worden om te kijken of de renner al dan niet terecht is gedumpt. De wedstrijdcommissie dient hier binnen 3 dagen een besluit over te nemen tot die tijd worden de nieuw gekozen renners tot nader orde in de ploeg van de dumper geplaatst en kunnen deze dus niet gekozen worden door een andere dumper. Ook bezwaar aantekenen dient binnen 3 dagen te gebeuren, dit betekent dat in extreme gevallen uiterlijk 6 dagen na de start van het spel een dumping nog kan worden teruggedraaid.

Terugdraaiing
Zodra de wedstrijdcommissie een dumping als ongeldig heeft verklaart wordt de gedumpte renner per direct weer in het team van de dumper geplaatst. De gekozen renners komen ook per direct weer vrij en mogen weer opnieuw gekozen worden door andere dumpers. Eventueel gescoorde centen/punten bij terugdraaiing na de start van het spel worden uiteraard gecorrigeerd.

Meerdere dumpingen
Elke dumping is een afzonderlijke situatie. Mocht er een situatie zich voordoen waarbij meerdere renners gedumpt worden door dezelfde ploegleider dan dienen deze één voor één te gebeuren. Gezien de nieuwe renners per direct in het nieuwe team worden geplaatst dient er voor ploeggrootte en mogelijk te kiezen renners dus rekening gehouden te worden met eerdere dumpingen. Zelfs als door later bezwaar + terugdraaiing er toch meer plek in een team vrijkomt of er toch een voorkeur uitging naar andere renners kan dit niet meer gewijzigd worden. Het is immers je eigen verantwoordelijkheid om je renners op een correcte manier te dumpen.

Spijt
Een ploegleider kan nooit zelf beslissen om een dumping terug te draaien of nieuw gekozen renners wijzigen. Hij mag dan ook nooit zelf bezwaar aantekenen of plaatsnemen in de wedstrijdcommissie wanneer er een definitief besluit dient te worden genomen.

Persoonlijk ligt mijn mening waarschijnlijk dicht tegen die van Paultje aan. In principe vind ik enkel onvoorziene gebeurtenissen een geldige reden. Een renner die bijvoorbeeld geen ploeg, een lopend dopingonderzoek of al een blessure heeft is op het moment van kiezen al bekend en dus je eigen keus, waarschijnlijk gepaard met een flinke korting op de renner. Echter zijn er in het verleden wel al renners gedumpt voor dit soort redenen en tevens zijn er zeker voorstanders voor dit soort dumpingen waardoor ik dit wel als geldige redenen categoriseer.
Door het tijdstip van dumping denk ik echter dat het gokken op dit soort renners ontmoedigd wordt. Zelfs als je weet dat je ze nog kunt dumpen blijft er uiteraard weinig over om te kiezen wanneer blijkt dat je gok verkeerd uitpakt.
Voor pechgevallen is het natuurlijk bijzonder vervelend dat ze niet direct hun punten terugkrijgen, maar in mijn ogen wordt het spel te veel beïnvloed wanneer er plotseling in latere biedronden een sloot aan punten vrijkomt. Tevens zou dit i.v.m. bezwaar maken niet mogelijk zijn. Pech kan natuurlijk op ieder moment gebeuren dus daarnaast denk ik dat je nog 'geluk' hebt wanneer het gebeurd/bekend is voordat het spel begint zodat je in ieder geval nog iets ervoor terug krijgt. Daarom heb ik wel gekozen voor het vrijkomen van punten waardoor je in ieder geval nog een aantal renners kan kiezen die hopelijk wat kunnen scoren. Wanneer je een duurdere renners zou kunnen inwisselen voor slechts één andere renner zou je deze regel net zo goed helemaal niet kunnen invoeren, want daar schiet je dus helemaal niets mee op.
Hoewel ik niet verwacht dat er veel gebruik zal worden gemaakt van de 'bezwaar-regel' is dit wel een stok achter de deur die het misbruiken van de dump-regel tegen zal gaan waardoor naar mijn verwachting enkel legitieme dumpingen plaats zullen vinden. Bij het kiezen van een renner heb je dat bewust gedaan dus vind ik het zeker wel aannemelijk dat er in ieder geval iets van een reden (die verder gaat van ik vind de alternatieven toch beter) aangekaart dient te worden.

Benieuwd of iedereen zich een beetje in dit voorstel kan vinden. :D

ybarmy
Berichten: 536
Lid geworden op: 29 nov 2019, 21:52

Re: Dumpcorner

Bericht door ybarmy » 12 jan 2020, 21:35

dacore

Guust Flater
Berichten: 220
Lid geworden op: 01 dec 2019, 19:02

Re: Dumpcorner

Bericht door Guust Flater » 16 jan 2020, 15:11

Allereerst een goede opzet!

Ik ben sowieso voorstander van om alles vast te leggen dus hulde!

Wel een paar kleine opmerkingen of aanbevelingen

Onder het kopje bezwaar, kan een probleem ontstaan als de eerste wedstrijden al begonnen zijn of binnen de 6 daagse periode gaan beginnen.

Oplossing:
* Dumpdeadline: uiterlijk (Bijv.) 6 dagen voor eerste wedstrijd
* Of binnen (bijv) 10 dagen na einde gratis ronde
* Of......

Als 1 dag voor de wedstrijd iemand dood neer valt heb je dus pech....

Kan ook werken met een coulance regel.

Als iemand binnen deze periode uitvalt er alleen een renner gekozen mag worden zolang deze nog geen punten heeft behaald in ons Biedspel.

Vrijgekomen punten
* Tekst voorstel: Vrijgekomen punten: maximaal aantal renners van 36 (30 max ploeg + 6 gratis) mag nooit worden overschreven.

Ik ben voor.....

Plaats reactie