Chatbox Schaatsbiedspel 2025/2026
-
Laatste man
Re: Chatbox Schaatsbiedspel 2025/2026
Het was voor ons als toeschouwers wel 5 dagen topsport, met alles erop en eraan! Stiekem toch wel genieten en de volgende keer maar gewoon opnemen in onze kalender haha!
Zelf zou ik Beune en Bosker niet aanwijzen. De redenen voor Beune zijn al terecht genoemd door jullie. Verder vinden we die TP zo onbelangrijk als land en start onze beste formatie (geen Snellink) toch al niet. Laat dan Prins maar gaan. Nuis is in theorie een grotere kanshebber, maar gister viel hij wel fors tegen.
Tijmen Snel prachtig sprookje, na die lelijke actie 4 jaar geleden!
Zelf zou ik Beune en Bosker niet aanwijzen. De redenen voor Beune zijn al terecht genoemd door jullie. Verder vinden we die TP zo onbelangrijk als land en start onze beste formatie (geen Snellink) toch al niet. Laat dan Prins maar gaan. Nuis is in theorie een grotere kanshebber, maar gister viel hij wel fors tegen.
Tijmen Snel prachtig sprookje, na die lelijke actie 4 jaar geleden!
Ze gaan het natuurlijk nooit doen, maar ze kunnen ook Prins aanwijzen op de 1000m. Dan valt Nuis helemaal uit de matrix en kan Bosker ook gaan. Er is een argument voor te maken, want hij zat veel dichter bij Nuis op de 1000 dan Nuis bij hem op de 1500, maar ze gaan dit natuurlijk nooit doen.
Prins wil graag de 1000 rijden en geeft Nuis dan de 1500 lijkt mij prima deal
-
TeamVulture
Geen ruildeal. Bosker gaat naar de spelen, Prins niet.
https://www.ad.nl/schaatsen/selectiecom ... ~a0d684f4/
https://www.ad.nl/schaatsen/selectiecom ... ~a0d684f4/
Het is natuurlijk ook de logische keuze. Bosker heeft zich ook in de matrix geschaatst en het is niet dat Prins op de 1500 nou zoveel meer kans heeft dan Bosker op de 5000. De kans voor de ploegenachtervolging is klein maar brons zou kunnen. En Nuis heeft ook kans op een medaille op de 1500, al zou dat eigenlijk niet mee mogen spelen wat mij betreft.
Die ruildeal sloeg ook nergens op, want dan was er nog steeds geen plek voor Bosker.
Wel heel zuur voor Prins. Die mag over vier jaar doen wat Conijn nu deed. Op minuscuul verschil de spelen missen en dan hard terugslaan.
Die ruildeal sloeg ook nergens op, want dan was er nog steeds geen plek voor Bosker.
Wel heel zuur voor Prins. Die mag over vier jaar doen wat Conijn nu deed. Op minuscuul verschil de spelen missen en dan hard terugslaan.
hopelijk mag Prins dan alles op ek rijden en heeft hij daar ook zin in.
vindt het zelf eigenlijk wel een belachelijke beslissing. Ze stellen een matrix op en gaan dan toch een lagere geklassers 3de plaats 5k voorrang geven op 3de plek 1500.
Die ploegenachtervolging zou net zo goed met een ander 3 tal kunnen.
Zuur vooral voor Prins maar ook voor mijn team al zou het als hij naar ek gaat op 2 afstanden nog mee kunnen vallen
vindt het zelf eigenlijk wel een belachelijke beslissing. Ze stellen een matrix op en gaan dan toch een lagere geklassers 3de plaats 5k voorrang geven op 3de plek 1500.
Die ploegenachtervolging zou net zo goed met een ander 3 tal kunnen.
Zuur vooral voor Prins maar ook voor mijn team al zou het als hij naar ek gaat op 2 afstanden nog mee kunnen vallen
Ik zou ook wel eens willen weten wat ze gedaan hadden als Prins 3e was geworden op de 1000m en Nuis op de 1500m. Hadden ze dan Nuis thuis gelaten?
Lijkt me niet. Maar de argumentatie die ze gegeven hebben suggereert dat ze dat dan gedaan zouden hebben op basis van de statistieken.
Lijkt me niet. Maar de argumentatie die ze gegeven hebben suggereert dat ze dat dan gedaan zouden hebben op basis van de statistieken.
De argumentatie is dat de ploegenachtervolging dit jaar 2 medailles heeft gehaald en enkel Nuis dit ook heeft gedaan. Dus als Nuis op de 1.500 meter zich had geplaatst en Prins op de 1.000 meter hadden ze op basis van de argumentatie ook Nuis erin kunnen houden. Prins heeft zelf nog nooit een medaille gehaald op de 1.500 meter.
Ruilen was logisch als ze beide zouden gaan, maar dat konden ze pas doen nadat de selectie bekend was. Anders zou Nuis opeens lager in de matrix staan.
Eigenlijk mag de loophole om Nuis (die veel meer kans op een medaille maakt op de 1.500 meter dan Prins) niet meetellen, maar feit is wel dat je nu op elke afstand erop vooruit gaat. TP speelt mee voor brons, was anders kansloos; misschien is van de Bunt ook wel de troef die ze nodig hebben. Nuis maakt meer kans dan Prins en Bosker maakt op de 5 km ook meer kans dan Bergsma, al is de kans voor beide heel klein.
Ruilen was logisch als ze beide zouden gaan, maar dat konden ze pas doen nadat de selectie bekend was. Anders zou Nuis opeens lager in de matrix staan.
Eigenlijk mag de loophole om Nuis (die veel meer kans op een medaille maakt op de 1.500 meter dan Prins) niet meetellen, maar feit is wel dat je nu op elke afstand erop vooruit gaat. TP speelt mee voor brons, was anders kansloos; misschien is van de Bunt ook wel de troef die ze nodig hebben. Nuis maakt meer kans dan Prins en Bosker maakt op de 5 km ook meer kans dan Bergsma, al is de kans voor beide heel klein.
Dat alleen Nuis een medaille in de World Cup heeft gehaald is geen citaat van de selectiecommissie. Die zeggen: “De ploegenachtervolging wordt door de beschikbare data kansrijker geacht voor een medaille in Milaan dan de derde man op de 1500 meter, de positie die bij het OKT werd bezet door Tim Prins”.Jordy wrote: ↑01 Jan 2026, 20:34De argumentatie is dat de ploegenachtervolging dit jaar 2 medailles heeft gehaald en enkel Nuis dit ook heeft gedaan. Dus als Nuis op de 1.500 meter zich had geplaatst en Prins op de 1.000 meter hadden ze op basis van de argumentatie ook Nuis erin kunnen houden. Prins heeft zelf nog nooit een medaille gehaald op de 1.500 meter.
Oftewel, het maakt niet uit wie die derde man is, de ploegenachtervolging heeft meer kans. Maar ik vraag me dus af of die logica ook was gehanteerd als Nuis de nr 3 was geweest en Prins de 1000m spot had gehad.
Van de Bunt is geselecteerd voor de mass start. Ook wel opmerkelijk. Heeft hij dat bij de junioren soms vaker gedaan? Anders vind ik het een vreemde keuze. Bosker heeft het eerder gedaan en Huizinga heeft ervaring met marathons en volgens mij ook al wel eens een World Cup Mass start gereden.
Als je de woorden letterlijk neemt en dus inderdaad kijkt naar de derde man op de 1.500 meter, los van de persoon, is op basis van de data minder kansrijk dan heb je gelijk. Maar zo zwart-wit zullen ze er niet naar gekeken. Anders was Hoolwerf en misschien zelfs Snellink ook wel geselecteerd. Puur op basis van resultaten uit het verleden hebben die ook meer kans dan de tweede man op de 500 meter (Diniz) of de tweede man op de 1.500 meter (Snel). Ze hebben heus wel specifiek naar Prins gekeken en niet gewoon de derde man op de 1.500 meter, want dan zou je er ook al vanuit moeten gaan dat de volgorde van het OKT, ook de volgorde op de OS gaat zijn.
Uiteraard gaan ze het niet zo zeggen, maar er is gewoon naar het totaalplaatje gekeken en ook het doorschuiven van Nuis heeft meegewogen. Was de plaatsing zoals jij aangeeft dan hadden ze gewoon gezegd op basis van de data heeft Nuis een goede kans en dan hadden ze het niet de derde man op de 1.500 meter genoemd. Door het nu zo te beschrijven trekken ze het wat meer los van Prins en voelt de keuze wat minder persoonlijk, maar de realiteit gaat toch anders zijn.
Overigens had op zijn minst TP-1 gewoon in de matrix moeten staan en dan had Prins direct geweten dat hij buiten de matrix viel. Diep van binnen zal Prins ook wel al snel genoeg gerealiseerd hebben dat dit ging gebeuren, maar uiteraard probeert hij nog wat te beïnvloeden met bijvoorbeeld zo’n ruil voor te stellen wat precies niets zou oplossen.
Van de Bunt op de massa start snap ik wel. Heeft bij de jeugd wel eens gereden dus heeft wat ervaring, maar heeft bovenal een geweldige stap gezet. Misschien pakt het wel geweldig uit en kan hij op de verrassing spelen doordat de rest toch meer op Bergsma let. Mogelijk heb je dan ook meteen de opvolger van Bergsma in huis. Pakt het niet goed uit, nou ja, het is niet alsof met Bosker of Huizinga de kans op een medaille erg groot was.
Uiteraard gaan ze het niet zo zeggen, maar er is gewoon naar het totaalplaatje gekeken en ook het doorschuiven van Nuis heeft meegewogen. Was de plaatsing zoals jij aangeeft dan hadden ze gewoon gezegd op basis van de data heeft Nuis een goede kans en dan hadden ze het niet de derde man op de 1.500 meter genoemd. Door het nu zo te beschrijven trekken ze het wat meer los van Prins en voelt de keuze wat minder persoonlijk, maar de realiteit gaat toch anders zijn.
Overigens had op zijn minst TP-1 gewoon in de matrix moeten staan en dan had Prins direct geweten dat hij buiten de matrix viel. Diep van binnen zal Prins ook wel al snel genoeg gerealiseerd hebben dat dit ging gebeuren, maar uiteraard probeert hij nog wat te beïnvloeden met bijvoorbeeld zo’n ruil voor te stellen wat precies niets zou oplossen.
Van de Bunt op de massa start snap ik wel. Heeft bij de jeugd wel eens gereden dus heeft wat ervaring, maar heeft bovenal een geweldige stap gezet. Misschien pakt het wel geweldig uit en kan hij op de verrassing spelen doordat de rest toch meer op Bergsma let. Mogelijk heb je dan ook meteen de opvolger van Bergsma in huis. Pakt het niet goed uit, nou ja, het is niet alsof met Bosker of Huizinga de kans op een medaille erg groot was.
Benieuwd welke olympia deelnemers richting het EK gaan.
https://www.schaatsen.nl/nieuws/anna-bo ... -in-polen/
Boersma zal gaan, maar de World Cup in Inzel overslaan. De meeste uit de Olympische selectie zullen het EK overslaan is de verwachting.
Boersma zal gaan, maar de World Cup in Inzel overslaan. De meeste uit de Olympische selectie zullen het EK overslaan is de verwachting.
- ChefSpijker
Nou de Nederlanders sturen alvast een C-selectie. Achteraf gezien wordt het EK wel iets te goed beloond, met een beetje geluk kun je euro's verschil maken met wat goedkope schaatsers. Maar da's achteraf 
In ieder geval nog de 500m voor Daleman. Had toch gehoopt dat ze de 1500 ook zou krijgen op basis van de prima World Cups, maar Grevelt krijgt die plek.
Paul profiteert. Prins op drie afstanden brengt wellicht nog meer op dan wanneer hij op twee afstanden naar de spelen had gemogen. Ook Hoogendoorn en Westerbroek gaan nu opbrengen.
Voor mij hopen dat al mijn buitenlanders wel gaan. Dan heb ik met Wiklund, Daleman, Semirunnii, Maly, Klein, Scholz, Rosner, Van Elst, Magnussen, Braun en Jabrzyk een flinke afvaardiging. Smeding verwacht ik niet want die woont tegenwoordig in Calgary.
Voor mij hopen dat al mijn buitenlanders wel gaan. Dan heb ik met Wiklund, Daleman, Semirunnii, Maly, Klein, Scholz, Rosner, Van Elst, Magnussen, Braun en Jabrzyk een flinke afvaardiging. Smeding verwacht ik niet want die woont tegenwoordig in Calgary.
-
TeamVulture
Schade beperken met In't Hof. Misschien wil Michalski voor eigen volk wel vol er voor gaan.
ook krommenhoek en verkerk gaan. zo gaan mijn nederlanders toch nog wat opleveren hoop ik.Gujanator wrote: ↑05 Jan 2026, 20:01Paul profiteert. Prins op drie afstanden brengt wellicht nog meer op dan wanneer hij op twee afstanden naar de spelen had gemogen. Ook Hoogendoorn en Westerbroek gaan nu opbrengen.
en inderdaad zo kan prins nog best wel meer opleveren als met OS. Maar blijf het een belachelijke beslissing vinden. prins op 1000m en Nuis op 1500m en maar wat puzzelen met achtervolging had meer medaille kansen gegeven. Nuis heeft niks op 1000m te zoeken en Bosker niks op 5k. Maar we gaan het zien.
-
Laatste man
Scheperkamp (2x) en Jansman gaan sowieso.
- ChefSpijker
Waarom zou dat meer medaillekansen geven? Als Prins podium op 1000 zou halen, gaat dat waarschijnlijk ten koste van De Boo/Wennemars. Drie Nederlanders gaan er sowieso niet op het podium eindigen met Stolz erbij. Ik geloof ook niet zo zeer in de TP-kansen, maar geloof ook niet dat we met Prins erbij nou meer hadden gescoord. Is toch ook meestal nog net-niet met hem.paultje wrote: ↑05 Jan 2026, 21:40ook krommenhoek en verkerk gaan. zo gaan mijn nederlanders toch nog wat opleveren hoop ik.Gujanator wrote: ↑05 Jan 2026, 20:01Paul profiteert. Prins op drie afstanden brengt wellicht nog meer op dan wanneer hij op twee afstanden naar de spelen had gemogen. Ook Hoogendoorn en Westerbroek gaan nu opbrengen.
en inderdaad zo kan prins nog best wel meer opleveren als met OS. Maar blijf het een belachelijke beslissing vinden. prins op 1000m en Nuis op 1500m en maar wat puzzelen met achtervolging had meer medaille kansen gegeven. Nuis heeft niks op 1000m te zoeken en Bosker niks op 5k. Maar we gaan het zien.
Nuis met al zijn ervaring zou ik toch nog niet te vroeg afschrijven op een zware baan. Een van de weinige die de spanning gewend is, met een gunstige loting kan hij ook op de 1.000 meter een rol gaan spelen. Uiteindelijk heeft Prins het ook nog niet echt bewezen i.t.t. Wennemars en de Boo.paultje wrote: ↑05 Jan 2026, 21:40en inderdaad zo kan prins nog best wel meer opleveren als met OS. Maar blijf het een belachelijke beslissing vinden. prins op 1000m en Nuis op 1500m en maar wat puzzelen met achtervolging had meer medaille kansen gegeven. Nuis heeft niks op 1000m te zoeken en Bosker niks op 5k. Maar we gaan het zien.
Sowieso had Nuis natuurlijk geen enkele reden om de 1.000 meter cadeau te doen aan Prins, terwijl hij nu twee keer mag starten.
4 jaar geleden vond ik het een belachelijke beslissing, 2 man die niet eens in de matrix stonden. Nu was de beslissing in mijn ogen heel eenvoudig en totaal geen verrassing, Bosker stond maar één plekje lager op de matrix, daar ga je de TP niet volledig voor opofferen. Zeker niet voor iemand die nog niet bewezen heeft mee te kunnen doen voor een medaille en zelfs met alle respect door Tijmen Snel wordt geklopt.
Dat gezegd hebbende had ik graag in jouw schoenen gestaan hoor. Klinkt leuk dat Kerkhoff en Bosker zich plaatsen voor de OS, maar op het EK hadden ze wellicht meer gepakt. Net zoals Prins nu zeker meer gaat pakken dan op de OS. Ook Michelle de Jong valt na haar blessure helaas nog buiten de boot, hopen op het NK Sprint dan maar…
EK gaat echt een dramatisch toernooi voor mij worden zo, na afloop gaat de stand heel anders uitzien. Moet ik daarna maar weer knallen.