Chatbox Schaatsbiedspel 2025/2026

Fair Play

Re: Chatbox Schaatsbiedspel 2025/2026

Post by Fair Play » 15 Feb 2026, 09:18

Ik zit mij achteraf de discussie rond de 1000 meter van Wennemars terug te halen waarom hij niet binnen een bepaalde tijd opnieuw kan starten.
Bij het shorttrack schaatsen ze binnen 1 uur en 40 minuten 3x een 1000 meter.
Snap ik het niet?

Jordy

Post by Jordy » 15 Feb 2026, 10:21

Denk wel dat er hele belangrijke verschillen zijn. Het is zeker niet zo dat het niet kan, de tijd van Wennemars was ook niet belabberd, maar niet goed genoeg. Stolz had het misschien wel gekund, zeker voor zilver denk ik, de tijd van de Boo was zelfs voor hem dan verwacht ik buiten bereik geweest.

- Bij Shorttrack moet iedereen zo vaak schaatsen. Iedereen heeft dus dezelfde inspanning. Bij schaatsen moet hij in zijn eentje 2x die inspanning leveren en dan op 95% beter presteren dan die andere op 100%. Die vermoeidheid speelt zeker ook een rol bij Shorttrack. Velzeboer schaatst een WR in de halve finale met Fontana vlak achter haar. In de finale red ze dit niet meer mede vanwege de vermoeidheid, maar dat is niet erg, want Fontana is nog erger vermoeid en kan haar iets lagere tempo nu niet volgen.
- Bij Shorttrack schaats je tegen elkaar. Als je beter bent dan hoef je niet altijd 100% te geven. Het gaat niet om de tijd, je moet gewoon sneller zijn dan de rest. Je ziet vaker dat schaatsers krachten proberen te sparen, die kunnen beter, maar blijven lekker achter iemand zitten en gaan op reserve door of verslikken zich soms en vliegen eruit. Een mindere tegenstander die voluit gaat kan dan wel eens verrassen, maar heeft niet meer de energie om dat daarna nog eens te doen. Of je moet er zo ver achter liggen dat je geen last hebt van de valpartijen voor je en goud pakken. :D
- Bij Shorttrack trainen ze hierop. Die hebben dus ook een bepaald duurvermogen allemaal. Ze houden er ook rekening mee, die kunnen niet na elke rit helemaal verzuurd zijn. Bij schaatsen trainen ze op één krachtexplosie, zeker bij de sprintafstanden. De Boo zijn benen zijn vaak zo verzuurd dat hij niet eens kan zitten. Tja dan heb je wel even nodig voordat je weer zo’n prestatie kan leveren.
- De omstandigheden zijn bij zo’n reskate niet geweldig. Geen tegenstander, ijs ligt er al ‘lang’ en de luchtcirculatie is stilgevallen. Dus zelfs als je zelf top bent, sta je al met 1-0 achter en daar komt het mentale aspect nog bovenop.
- Bij Shorttrack rijd je constant bochten, daar gaat het toch ook veel om techniek. Ook tactiek speelt daar een grotere rol. Achter iemand gebruik je minder energie. De pure fysieke inspanning is dan ook minder dan op de lange baan.

Volgens mij dus wel genoeg redenen waarom het voor Wennemars bijna niet te doen was. Het is ook niet zo dat Wennemars dik onder de tijd van Ning was gegaan. Hij moest gewoon in 2de instantie een perfecte race neerzetten, ja die kans was klein. Als Kok dit op de 500 meter meemaakt dan geef ik haar wel gewoon een kans in de reskate.

Jordy

Post by Jordy » 15 Feb 2026, 10:22

ChefSpijker wrote:
14 Feb 2026, 13:41
Wordt gewoon medaille straks voor team pursuit, Noren al zonder Eitrem. Gewoon topkeus om die Prins te passeren :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik houd nog even mijn mond, straks ligt Bosker na 50 meter op de grond. :lol:

paultje

Post by paultje » 15 Feb 2026, 11:29

Fair Play wrote:
15 Feb 2026, 09:18
Ik zit mij achteraf de discussie rond de 1000 meter van Wennemars terug te halen waarom hij niet binnen een bepaalde tijd opnieuw kan starten.
Bij het shorttrack schaatsen ze binnen 1 uur en 40 minuten 3x een 1000 meter.
Snap ik het niet?
nou ja dat geldt dan wel voor alle schaatsers he en niet voor eentje die een tijd moet zetten. Daarnaast is shorttrack niet wie het snelst rijdt maar wie een onderlinge strijd wint van schaatsers die allemaal net zo vaak gereden hebben en vaak de eerste 4 rondes wat "sloom" achterelkaar rijden.

paultje

Post by paultje » 15 Feb 2026, 11:30

Jordy wrote:
15 Feb 2026, 10:21
Denk wel dat er hele belangrijke verschillen zijn. Het is zeker niet zo dat het niet kan, de tijd van Wennemars was ook niet belabberd, maar niet goed genoeg. Stolz had het misschien wel gekund, zeker voor zilver denk ik, de tijd van de Boo was zelfs voor hem dan verwacht ik buiten bereik geweest.

- Bij Shorttrack moet iedereen zo vaak schaatsen. Iedereen heeft dus dezelfde inspanning. Bij schaatsen moet hij in zijn eentje 2x die inspanning leveren en dan op 95% beter presteren dan die andere op 100%. Die vermoeidheid speelt zeker ook een rol bij Shorttrack. Velzeboer schaatst een WR in de halve finale met Fontana vlak achter haar. In de finale red ze dit niet meer mede vanwege de vermoeidheid, maar dat is niet erg, want Fontana is nog erger vermoeid en kan haar iets lagere tempo nu niet volgen.
- Bij Shorttrack schaats je tegen elkaar. Als je beter bent dan hoef je niet altijd 100% te geven. Het gaat niet om de tijd, je moet gewoon sneller zijn dan de rest. Je ziet vaker dat schaatsers krachten proberen te sparen, die kunnen beter, maar blijven lekker achter iemand zitten en gaan op reserve door of verslikken zich soms en vliegen eruit. Een mindere tegenstander die voluit gaat kan dan wel eens verrassen, maar heeft niet meer de energie om dat daarna nog eens te doen. Of je moet er zo ver achter liggen dat je geen last hebt van de valpartijen voor je en goud pakken. :D
- Bij Shorttrack trainen ze hierop. Die hebben dus ook een bepaald duurvermogen allemaal. Ze houden er ook rekening mee, die kunnen niet na elke rit helemaal verzuurd zijn. Bij schaatsen trainen ze op één krachtexplosie, zeker bij de sprintafstanden. De Boo zijn benen zijn vaak zo verzuurd dat hij niet eens kan zitten. Tja dan heb je wel even nodig voordat je weer zo’n prestatie kan leveren.
- De omstandigheden zijn bij zo’n reskate niet geweldig. Geen tegenstander, ijs ligt er al ‘lang’ en de luchtcirculatie is stilgevallen. Dus zelfs als je zelf top bent, sta je al met 1-0 achter en daar komt het mentale aspect nog bovenop.
- Bij Shorttrack rijd je constant bochten, daar gaat het toch ook veel om techniek. Ook tactiek speelt daar een grotere rol. Achter iemand gebruik je minder energie. De pure fysieke inspanning is dan ook minder dan op de lange baan.

Volgens mij dus wel genoeg redenen waarom het voor Wennemars bijna niet te doen was. Het is ook niet zo dat Wennemars dik onder de tijd van Ning was gegaan. Hij moest gewoon in 2de instantie een perfecte race neerzetten, ja die kans was klein. Als Kok dit op de 500 meter meemaakt dan geef ik haar wel gewoon een kans in de reskate.
ow haha dit dus

paultje

Post by paultje » 15 Feb 2026, 11:43

ChefSpijker wrote:
Wordt gewoon medaille straks voor team pursuit, Noren al zonder Eitrem. Gewoon topkeus om die Prins te passeren :lol:
Rintje was nog aan het twijfelen of bunt, bergsma huizinga niet nu het beste trio was. Daar zakt je broek toch van af.

https://www.facebook.com/dagbladvanhetn ... 366907884/

JohnnyJ

Post by JohnnyJ » 15 Feb 2026, 14:00

Jordy, keurige analyse en heldere uiteenzetting 👍 wat het verschil is tussen een inspanning op de 1000 schaatsen en de 1000 shorttrack.
Jij geeft perfect aan wat de belangrijkste verschillen tussen beide sporten zijn.

Het is niet voor niets dat een Selma Poutsma bij het shortrack tot de wereldtop behoort, maar bij het KTOS niet verder komt dan plek 14 en 11.
Met haar beste seizoenstijd van 38,10 is ze pas de nummer 46 op de ranglijst tijden 500 meter dit seizoen gereden.
Toont maar weer eens aan dat de inspanning en het duurvermogen en de wijze van schaatsen toch verschillend zijn tussen beide sporten.
Wennemars maakte bij zijn tweede 1000 totaal geen kans meer op een bronzen medaille. Daarvoor zijn de verschillen tussen de toppers op de 1000 te klein en Wennemars kon onmogelijk binnen een half uur dezelfde inspanning leveren. Geen tegenstander waar hij zich op kon richten en naar toe kon rijden, geen luchtcirculatie, slechter ijs. Neen, dat was een "Mission Impossible" voor hem.

JohnnyJ

Post by JohnnyJ » 15 Feb 2026, 14:08

paultje wrote:
15 Feb 2026, 11:43
ChefSpijker wrote:
Rintje was nog aan het twijfelen of bunt, bergsma huizinga niet nu het beste trio was. Daar zakt je broek toch van af.

https://www.facebook.com/dagbladvanhetn ... 366907884/
Ik kan mij niet voorstellen dat Ritsma het aan had gedurfd om Bosker buiten het team te laten. Dan had hij de hele pers over zich heen gehad.
Inmiddels heeft hij ook al aangegeven de ploegenachtervolging met Huizinga, Bosker en van de Bunt te doen.
Bosker buiten de ploeg laten zou belachelijk en niet uit te leggen zijn geweest!

paultje

Post by paultje » 15 Feb 2026, 16:41

ChefSpijker wrote:
dat en een fransman die niet mee kan brengt ze bij beste 4 maar zonder ziekte eitrem dus nooit gelukt. Verder denk ik nog steeds dat het ook 4de wordt

maar bergsma bunt en huizinga hadden ook zo ver gekomen.

Post Reply