Chatbox Schaatsbiedspel 2025/2026

Gujanator

Re: Chatbox Schaatsbiedspel 2025/2026

Post by Gujanator » 27 Feb 2026, 19:58

Lotingen voor de NKs staan erop. Zie dat Bergsma gewoon meedoet. Die vindt schaatsen gewoon te leuk :p Voor de prijzen lijkt hij me kansloos, maar wie weet.

Bosker heeft toch wel een vervelende loting met binnen start tegen Hollaar. Zou wel eens een lastige kruising kunnen worden.

JohnnyJ

Post by JohnnyJ » 27 Feb 2026, 20:35

Gujanator wrote:
27 Feb 2026, 19:45
@Johnny, je vergeet even dat Jackson ook twee World Cups (in totaal vijf afstanden) heeft gemist met een blessure.

Bij Dubreuil ben ik het niet helemaal met je eens. Vorige jaren heeft hij al meerdere keren World Cups moeten overslaan met exact deze blessure. Dus je kan het niet helemaal pech noemen dat hij die nu weer heeft. En ja hij is met 13 een vrij dure schaatser, maar het is niet alsof die helemaal weggevallen zijn. Hij reed gewoon goed op de Spelen, waar hij best veel heeft opgebracht. En het WK rijdt hij ook.

Dat Ghiotto niet rijdt is wel een tegenvaller, maar komt toch voor mij ook niet helemaal uit de lucht vallen. Hij heeft jarenlang alles op de Spelen in eigen land gezet. En een echte allrounder is hij niet. Voor de prijzen is hij vrij kansloos, zelfs als hij wel in topvorm is op de lange afstanden. Mannen als Eitrem, Jilek, Kongshaug en ook Semirunniy zijn zoveel beter op de 500 en 1500 dat hij te veel zal moeten inhalen. En dan doet ook Stolz nog mee.

Dat vind ik toch net iets anders dan Leerdam, die in ieder geval minstens zilver maar op hoeft te gaan halen, en ook nog in eigen land schaatst. Die relatie met Jake Paul heeft zeker haar prijs gedrukt, maar ik denk toch vooral omdat men dacht dat zij daardoor minder goed zou zijn, en niet omdat zij dit WK zou skippen. En een Ziomekje was wel erg onwaarschijnlijk in een Olympisch jaar. Maar volgend jaar ga ik er alvast niet op bieden, als ze dan nog rijdt...
@Gujanator, klopt, Jackson liet ook vaak lopen vanwege een blessure. Bewijst maar weer eens dat iedereen dit seizoen met pech te maken heeft gekregen. Ziomek is ook nog eens gediskwalificeerd waardoor zij weer vanuit de B-groep zich moest plaatsen voor de A-groep.
Dubreuil komt nog steeds 3,47 te kort en zal zeker op het WK nog wat opbrengen. Maar dat geldt ook voor Jackson, zeker als zij tweede achter Kok wordt. Dat Ghiotto niet meedoet is voor mij een tegenvaller vooral omdat hij eerder wel meedeed op het WK Allround 2024 (plek 5) en
EK Allround (plek 4). Dat Ghiotto afzegt heeft niets met pech te maken, hij had hoogstens plek 6 of 7 gehaald. En je hebt gelijk dat zijn seizoen in teken stond van de Olympische Spelen en dat wist ik ook. Ik had alleen niet verwacht dat zijn concurrenten hem al dit seizoen zouden voorbij streven nadat hij 3 jaar op de 5.000 en 10.000 geheerst heeft. Ik had meer van hem verwacht, zeker op de OS.

Je hebt ook gelijk wat Leerdam betreft. Ik dacht ook dat haar relatie met Jake Paul haar prestaties sterk naar onder zouden brengen, daarom was ik verbaasd over haar geweldig optreden op de Olympische Spelen. Erg knap van haar. Maar ik hield ook rekening dat zij na de OS haar seizoen zou beëindigen. Zij gaf immers bij de start van het seizoen aan dat, net zoals bij Ghiotto, alles in het teken zou staan van de OS. Dat was voor mij voldoende om volledig voor Femke Kok te gaan en niet voor Leerdam. En Paultje gaf al aan waarschijnlijk 22 op haar gezet te hebben en dan had je een grote kans gehad dat zij op de OS al zwanger zou zijn geweest. Zo gaat het immers vaak met de dames in Paul's team :lol:

JohnnyJ

Post by JohnnyJ » 27 Feb 2026, 20:55

paultje wrote:
27 Feb 2026, 18:53
JohnnyJ wrote:
27 Feb 2026, 17:10
Overigens bood Laatste Man nog 22 op Leerdam, maar zijn bod was net te laat en Paultje was die avond ook niet aanwezig. ik denk dat Paultje ook wel 22 op Leerdam had gezet en dan was zij duurder er uit gegaan.
ze stond niet op mijn lijstje maar of ik me voor 22 had kunnen bedwingen vrees van niet hahaha.
JohnnyJ wrote:
Eerst dachten we dat Paultje door het slechte presteren van Lollobrigida de grootste pechvogel was, maar met haar sterke presteren op de Olympische Spelen was Paultje ineens met haar spekkoper. En met haar deelname aan het WK brengt Lollobrigida ook nog eens haar 23 punten op. Wie had dat nog gedacht :o ?
Nou ben nog wel heel benieuwd of ze het op het WK ook kan of alleen in thuisland op OS. Staat nu nog steeds op dik verlies.

JohnnyJ wrote:
Helaas, maar dat was voorgaande jaren ook. Ziomek viel bij Paultje dacht ik het gehele seizoen weg. Dat is wel echte pech.
sterker nog zowel ziomek als lollo vielen toen heel seizoen weg. dat waren 25 punten
maar ik heb ook wel eens kramer gehad toen hij net dat jaar door zijn rug ging.
@Paultje, is Leerdam haar geluk geweest dat jij die biedavond niet aanwezig was. Want als zij in jouw team terecht was gekomen dan vrees ik voor haar dat ze, vanwege jong pril geluk :lol: , de Olympische Spelen niet gehaald zou hebben :D

Wat Lollobrigida betreft verwacht ik niet dat zij haar prestaties van de OS weet te herhalen. Zij zal wel haar gouden medailles 🥇🥇 goed gevierd hebben, veel tv-optredens en weinig training. Maar misschien verrast zij ons weer voor een tweede keer.

Dat noem ik echt pech als je bij de start van het seizoen meteen 2 van je beste schaatsers wegvallen. Meteen 25 punten weg en direct ben je kansloos voor een ereplaats en kun je al meteen niet meedoen voor de eindzege. Moet zeer teleurstellend zijn geweest en ik kan mij best voorstellen dat je op dat moment geen zin meer had in het schaatsseizoen en het schaatsspel. Maar gelukkig ben je nog altijd van de partij en ik waardeer jouw opmerkingen en reacties 👍 op het schaatsforum (en ook bij het wielrennen) altijd in hoge mate.
Trouwens, dat geldt voor iedereen 👍. Ik waardeer de betrokkenheid van iedereen op dit forum ten zeerste.
Waarbij ik hierbij speciaal mijn waardering naar Team Vulture wil uitspreken die als enige niet deelneemt aan het wielerspel, maar wel elk jaar bereid is om deel te nemen aan het schaatsspel zodat we mooi aan een aantal van 9 deelnemers komen 👌

Jordy

Post by Jordy » 27 Feb 2026, 22:34

Dat je met een groter team meer kans hebt op pech, lijkt me duidelijk. Dat iemand van 20 punten die wegvalt erger is dan iemand van 1 punt natuurlijk ook. Al kunnen meerdere van die goedkope namen bij elkaar ook flink aantellen.

Overigens denk ik dat iedereen zijn pechgevallen heeft. Zoals ik al in mijn bericht zei, dit zijn wat van mijn gevallen, maar iedereen heeft zijn voorbeelden.

Voor de rest denk ik dat het ook aan verwachtingen ligt. Een Dubreuil, Jackson, Nuis en Sablikova gaan er ‘goedkoop’ uit, omdat inderdaad iedereen al een slag om de arm houdt dat ze niet het hele seizoen fit zijn. Bij de ‘oudjes’ loop je daar gewoon wat meer risico mee.
Tja, wanneer is het dan pech. Er zit natuurlijk qua prijzengeld nog wel een verschil tussen een WB missen, meerdere WBs of een WK/OS. Is 2 wereldbekers geblesseerd wat je kan verwachten bij bijvoorbeeld een Jackson en is dat dan geen pech meer? Wat met een Sablikova die verrassend wel het EK doet, maar dan weer bij de OS uitvalt, is dat pech of zeg je dan tja die kans zat erin? Ik zie het zowel bij Jackson als Sablikova toch wel als pech, maar ik snap ook wel als mensen zeggen tja dat is het risico wat je neemt met zo’n namen.
Leerdam zie ik echt totaal niet al pech, ze roept al jaren dat ze nog één doel had, goud op de Spelen en insinueerde al lang dat ze daarna wel eens haar carrière zou kunnen beëindigen. Persoonlijk ben ik bij het bieden er vanuit gegaan dat ze waarschijnlijk niet het WK Sprint zou doen. 21 vond ik dan geen gek bod, zonder WK Sprint haalt ze tussen de 15-20 punten dus heb je een beetje verlies. Pakt ze het WK Sprint toch erbij dan maak je er een goede winst op, dat is de gok. Althans zo zag ik het, maar niet iedereen schatte het zo in. Ik vind het dan overigens wel verrassend dat ze voor slechts 21 eruit is gegaan, voor mij was dat soort van het bewijs dat de meeste wel zoiets hadden van, nee, ik waag de gok niet.
Ghiotto illustreert vervolgens prachtig hoe subjectief het allemaal is. Ghiotto heeft de laatste jaren zowel nationaal als internationaal steevast aan Allround toernooien meegedaan. Ook ik twijfelde of hij nu mee zou doen aangezien hij vol voor de OS ging. Maar hoezo is het van Leerdam een verrassing en zou het bij Ghiotto wel gewoon in de lijn van verwachting liggen? Als Leerdam pech is dan zou ik zeggen dat Ghiotto dat zonder twijfel ook is, maar dat wordt dan weer anders gezien. Dat heeft uiteindelijk puur met de verwachtingen te maken. Mijn verwachtingen voor een Leerdam waren duidelijk anders dan die van andere.
Ning zal ook nog wel eens zo’n voorbeeld kunnen zijn. Ik ga er vanuit dat hij sowieso zijn titel zal verdedigen. Hij schaatst bij de Wit, is graag en veel in Nederland en is titelverdediger, persoonlijk zeg ik alle signalen op groen voor een WK Sprint. Gujanator heeft echter al aangegeven dat het voor hem geen verrassing is als Ning niet start. Een Bowe daarentegen houd ik zelf ook al rekening mee dat ze niet zou starten, al blijft het een tegenvaller, want ze is gewoon podiumkandidaat, maar zie ik minder als pech, omdat ik het eigenlijk al verwacht. Maar ook dat is eigenlijk puur subjectief.

Overigens denk ik dat Howe wel echt als een van de grotere pechgevallen gezien mag worden. Ja 4 punten is geen gigantisch bedrag, maar hij reed hele sterke tijden in het voorseizoen, was vorig jaar nog 3de op het WK; maar valt vervolgens echt letterlijk het hele seizoen weg. Ik denk persoonlijk dat ik met Howe zeker wel een euro of 2 hoger had gestaan en daarmee de strijd ook wel gestreden was.

Wat betreft Conijn, de Nederlanders is gewoon altijd een gok met plaatsing en voor mij was ze met Kerkhoff een outsider, maar was de verwachting de 3 dames die nu geselecteerd zijn. Dat ze niet eens een kans krijgt is wel belachelijk en kan je als pech zien, maar in mijn ogen enkel als ze nu bewijst dat ze ook echt kans had op plaatsing. Als ze een puntentotaal ver achter dat van de 3 dames op het WK Allround schaatst dan zie ik het niet meer als pech.

Beune, die schaatste haar snelste tijd in Thialf ooit en was echt vermoeid waardoor ze ook een misslag maakte. Tja, als je beter dan ooit bent, maar het was nog niet goed genoeg dan zie ik dat wel als op waarde geklopt. Wel balen natuurlijk dat net op die dag, 3 dames sneller dan haar zijn. Schaats nog 10x en waarschijnlijk is haar tijd van toen genoeg om je te plaatsen. Het is zeker een tegenvaller en ook niet wat je verwacht, maar wel gewoon een risico wat je aangaat als je een Nederlander pakt. Een van die 4 moest er nou eenmaal naast vallen dus ja dan kun je ook zeggen dat er altijd iemand ging zijn met pech ongeacht wie er naast viel. Ook ging dit slechts over één rit, natuurlijk had ze 1 euro kunnen ophalen in die rit, maar denk toch dat zo’n Howe in een heel seizoen meer zou halen dan die ene euro. Al is dat misschien ook maar net wat je ervan verwacht, ik heb natuurlijk ook op Howe geboden omdat ik met zijn tijden in het voorseizoen meer verwachtte dan vele van jullie. Hadden jullie dezelfde verwachting dan hadden jullie wel meer geboden.

paultje

Post by paultje » 27 Feb 2026, 23:12

ik had Howe 2 jaar geleden en toen was het ook al helemaal niks. Vorig jaar ook maar matig gepresteerd. In canada en amerika zeggen goede tijden in voorbereiding helemaal niks. zie stoppelmore brunet en nog wel wat voorbeelden.

en Beune op 1500 m is gewoon pech. Ja tuurlijk kan dat gebeuren in Nederland dat je ernaast valt maar dat maakt het niet minder pech. Hele jaar alles winnen en dan op okt 4de worden en het dan geen pech noemen ok....
Last edited by paultje on 27 Feb 2026, 23:31, edited 2 times in total.

paultje

Post by paultje » 27 Feb 2026, 23:25

Jordy wrote:
27 Feb 2026, 22:34
Een van die 4 moest er nou eenmaal naast vallen dus ja dan kun je ook zeggen dat er altijd iemand ging zijn met pech ongeacht wie er naast viel.
nee want die andere 3 waren niet het hele seizoen de snelste.

Jordy

Post by Jordy » 28 Feb 2026, 00:01

Howe vind ik toch wel echt een ander verhaal dan bijvoorbeeld een Stoppelmoor. Stoppelmoor heeft nog nooit wat gemaakt en schaatst een PR in de eerste wereldbeker, zelfs iets sneller dan hij was in het voorseizoen. Hij staat daarmee nog pas op plek 26 van de wereld. Je moet zo’n tijd ook naar waarde kunnen schatten met die tijd ging je niet meespelen voor de prijzen. Llop had in het voorseizoen zelfs nog een betere tijd dan Stoppelmoor, maar daar heb ik me ook in vergist, die kwam niet eens meer in de buurt van die tijd. Overigens vind ik dat van Llop natuurlijk geen pech, ik heb het gewoon verkeerd ingeschat. Ik dacht dat hij nog een stap had gezet na die tijd in het voorseizoen en nog verder ging groeien in het seizoen, maar het werd alleen maar minder.

Howe daarentegen werd 3de op het afgelopen WK slechts 0,14 seconde van het goud af. Met zijn tijd in het voorseizoen in Calgary staat hij nog altijd 11de na een heel seizoen op alle snelle banen waarbij de 10 man die voor hem staan dat allemaal doen met een tijd uit Salt Lake City. Lijkt me dat ik daar zonder blessure echt wel wat van had mogen verwachten.

Dat het onverwacht en een tegenvaller is van Beune, ben ik het mee eens. Als zij haar beste tijd ooit in Thialf schaatst en dat niet genoeg blijkt, tja dan noem ik dat wel op waarde geklopt. Je kunt het pech noemen, want normaal zou die tijd altijd genoeg zijn geweest, maar net die keer niet. Ik zie pech meer als iets wat je niet had kunnen zien aankomen en/of niet in eigen hand had. Ik noem het eerder een tegenvaller, maar goed uiteindelijk maakt het ook niet zoveel uit hoe je het noemt. Noem jij het liever pech dan kan dat natuurlijk.

Wel vind ik het apart als je Beune die 1 rit op de OS mist (die ze kon winnen, maar wat echt geen zekerheid was gezien haar vorm en zenuwen) een groter pechgeval vindt dan een Howe die letterlijk het hele seizoen wegvalt. Ik ben er toch wel echt van overtuigd dat Howe in een heel seizoen meer had gehaald dan Beune in die ene rit.
Maar goed, het is ook geen wedstrijdje wie het meeste pech heeft gehad, uiteindelijk hebben we allemaal wel ergens pech gehad.

Post Reply