Chatbox Schaatsbiedspel 2025/2026

ChefSpijker

Re: Chatbox Schaatsbiedspel 2025/2026

Post by ChefSpijker » 12 Feb 2026, 18:00

Die Tas ook aan de doping als Lollobrigida dat ook is :D Nu geen gouden rit van abnormaal niveau, maar wel super spannend. Zalige afstand.

Laatste man

Post by Laatste man » 12 Feb 2026, 18:46

Nou het zit de Italianen zeker niet tegen. Ze staan inmiddels 2e op de medaillespiegel. Ze winnen medailles op onderdelen als een complete verrassing (rodelen), pakken verrassend goud op de shorttrack en al hun oude helden pieken als nooit tevoren (Brignone, Paris, Lollobridgia, Ghiotto, Goggia).

5.000m vrouwen was wel prachtige sport met 4 dames zo dicht bij elkaar.

En Groenewoud? Wellicht op de massastart dat er nog goud in zit. Verder matig, maar die heeft ook zo’n raar seizoen weer gereden.

Jordy

Post by Jordy » 12 Feb 2026, 18:52

Wat een race weer, we worden wel verwend zeg. Na de 3km was Lollo wel de topfavoriet, maar het ging niet vanzelf, al weet je dat er altijd nog een sprint in zit. Wiklund laat het weer zoals altijd in de slotronde liggen. Bij Conijn vraag je je dan weer af waarom ze zo lang wacht, maar wel ongeloofelijk knap dat ze Tas nog pakt. Zo zuur voor Tas, die medaille had ze echt verdient. 3-tiende van goud op de 5 km en dan niet eens op het podium, ongeloofelijk…
Uiteindelijk wel de verwachtte uitslag, maar het had ook zomaar heel anders kunnen zijn.

Kerkhoff schaatste op het OKT ook 6.46; het is niet ondenkbaar dat zij er ook nog ergens tussen of misschien zelfs voor had gestaan. Blijft balen, hopen dat het niet doorslaggevend gaat zijn.

paultje

Post by paultje » 12 Feb 2026, 19:08

Jordy wrote:
12 Feb 2026, 18:52

Kerkhoff schaatste op het OKT ook 6.46; het is niet ondenkbaar dat zij er ook nog ergens tussen of misschien zelfs voor had gestaan. Blijft balen, hopen dat het niet doorslaggevend gaat zijn.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gujanator

Post by Gujanator » 12 Feb 2026, 19:21

Laatste man wrote:
12 Feb 2026, 18:46
Nou het zit de Italianen zeker niet tegen. Ze staan inmiddels 2e op de medaillespiegel. Ze winnen medailles op onderdelen als een complete verrassing (rodelen), pakken verrassend goud op de shorttrack en al hun oude helden pieken als nooit tevoren (Brignone, Paris, Lollobridgia, Ghiotto, Goggia).

5.000m vrouwen was wel prachtige sport met 4 dames zo dicht bij elkaar.

En Groenewoud? Wellicht op de massastart dat er nog goud in zit. Verder matig, maar die heeft ook zo’n raar seizoen weer gereden.
Het thuisland presteert eigenlijk altijd boven verwachting op de Spelen. En zeker bij het rodelen is dat voordeel enorm. Zij zijn de enigen die op de nieuwe baan hebben kunnen trainen en bij een sport die op honderdste seconden wordt beslist zorgt dat ervoor dat de Italianen allemaal net wat beter presteren dan normaal.

Goggia is trouwens de enige die absoluut niet boven zichzelf uitstijgt. Derde op de afdaling is goed maar niet uitzonderlijk. En op de Super-G en combinatie schakelt ze zichzelf uit. En Ghiotto moet morgen blijken.

Jordy

Post by Jordy » 12 Feb 2026, 19:34

paultje wrote:
12 Feb 2026, 09:52
DE bond deed alsof er 0,0 kans was nou deze uitslag en wat er gebeurde maakt het dus geen 0,0.
Natuurlijk had Prins altijd een kans. Hij zit er dichtbij, het is een goede schaatser en hij is nog jong. Tot nu toe heeft hij het nog niet bewezen, maar misschien kwam het er op de OS wel eindelijk uit, ik denk ook niet dat vele de wereldtitel van Joep zagen aankomen. Ook voor Prins kon alles opeens op zijn plek vallen. Er zijn gekkere dingen gebeurd, zoals gezegd, vooraf hadden we dit ook niet meer van Lollo verwacht. De bond had echter wel gewoon gelijk dat de kans zo’n 0,0 was op de manier hoe hun erna kijken.

Ten eerste keken ze namelijk naar de 1.500 meter en niet 1.000 meter, dat was de afstand waarop hij zich had geplaatst. Ja, ik weet dat hij wilde wisselen en ja, dat was wellicht ook gebeurd, maar dat is niet het vergelijk van de bond. Op de 1.000 meter had hij nog een kleine kans, maar op de 1.500 meter waren die kansen toch wel zowat nihil.
Ten tweede terecht of onterecht de bond kijkt ‘officieel’ niet naar de naam, maar naar de plek. 3de op de 1.500 meter betekent dat je de 3de beste man bent op die afstand. Ze gaan er dus soort van vanuit dat die andere 2 sowieso beter zijn en voor die 3de man moet je dus eigenlijk kijken naar de kansen op een volledig Nederlands podium op de 1.500 meter. Ja, die kans is wel 0,0.
Ten derde gaat het niet om de individuele kans, maar om de kansverbetering. Zonder iemand aan te wijzen voor de TP, was die kans 0,0. De kans met Bosker is niet opeens 50%, maar zeker een stuk meer dan 0,0. De kans van Prins was niet 0,0, maar die van Nuis ook niet. Persoonlijk gaf ik Nuis zelfs een grotere kans dan Prins, maar daar kun je over twisten. Gemiddeld gezien is Prins beter, maar Nuis heeft meer uitschieters en voor beide geldt dat als ze het podium wilde halen er een uitschieter nodig was. Dat jij Prins meer kans geeft kan ik nog wel bij inkomen, maar een aanzienlijke grotere kans was het niet geweest.
Dus ja, je kunt het oneens zijn met de methodes van de bond (ben ik ook), maar wat ze zeiden klopte wel.

Je hebt mij ook niet horen zeggen dat Prins geen kans heeft, alleen denk ik gewoonweg niet dat die kans (aanzienlijk) groter was dan de kans van Nuis. Ik heb vroeger ook wel eens gedacht dat Yuskov het heel misschiend spannend kon maken tegen Kramer op het WK Allround als je naar al zijn beste uitslagen keek. In de praktijk gebeurde dat echter nooit. Dit voelt voor mij een beetje als hetzelfde waarbij jij enkel naar zijn beste uitslagen kijkt. Als alles perfect loopt dan had Prins een kans gehad. Is het onmogelijk dat alles perfect loopt? Nee. Is het waarschijnlijk? Ook nee.

We zullen nooit met zekerheid kunnen zeggen hoe het was gegaan. Sterker nog, misschien had de aanwezigheid van Prins, Nederland wel een bronzen medaille opgeleverd. Niet door Prins zelf, maar doordat er dan een andere loting was geweest waarbij Joep niet omver zou zijn gereden.

paultje

Post by paultje » 12 Feb 2026, 19:46

Jordy wrote:
12 Feb 2026, 19:34

We zullen nooit met zekerheid kunnen zeggen hoe het was gegaan. Sterker nog, misschien had de aanwezigheid van Prins, Nederland wel een bronzen medaille opgeleverd. Niet door Prins zelf, maar doordat er dan een andere loting was geweest waarbij Joep niet omver zou zijn gereden.
Dat zou ook zomaar kunnen :lol: misschien zelfs goud als stolz daar die chinees omvergekegeld zou zijn :lol:

Maar als ik nu weer lees dat van de Bunt het uit de krant moet lezen dat hij misschien niet op TP start geeft wel een brevet van onvermogen aan van Rintje zeg.

Gujanator

Post by Gujanator » 12 Feb 2026, 20:14

Semirunniy tegen Ghiotto al in tot 3. Jilek zal het alleen moeten doen, want Dawson verwacht ik niet heel veel van. Eitrem tegen Loubineaud in de laatste rit.

Slechte loting voor Jilek. Hele goede voor de andere favorieten. Bergsma en Bloemen mogen uitvechten wie de beste van de oudjes is.

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 12 Feb 2026, 20:46

Gujanator wrote:
12 Feb 2026, 20:14
Semirunniy tegen Ghiotto al in tot 3. Jilek zal het alleen moeten doen, want Dawson verwacht ik niet heel veel van. Eitrem tegen Loubineaud in de laatste rit.

Slechte loting voor Jilek. Hele goede voor de andere favorieten. Bergsma en Bloemen mogen uitvechten wie de beste van de oudjes is.
Denk Jilek dat op klasse wel alleen af kan. Ghiotto is op de 10 wel beter dan de 5, maar niveau op de 5 viel me ook niet mee zoals hij in elkaar klapte. De Pool had natuurlijk een uitzonderlijke tijd op de 10 in de World Cup, maar profiteerde daar wel echt van de kwartetstart. Denk dat hij zeker dikke kans op medaille heeft, maar zie het hem niet winnen van een Jilek. Die staat wel een trede boven hem. Eitrem en Loubineaud zijn normaal op de 10 toch wel een tikkie minder dan op de 5 en Loubi viel op de 5 al enorm tegen.

Jordy

Post by Jordy » 12 Feb 2026, 21:05

Jilek zeker favoriet op de 10km, maar het wordt weer een leuke wedstrijd. Ghiotto klapt vaker wat in elkaar op de 5km, omdat hij eigenlijk sneller moet op het begin dan voor hem comfortabel is. Op de 10km is dat anders, daar pakt hij lekker die steady state. In eigen huis hoop ik toch op een medaille voor hem. Semirunniy heeft zich enkel hierop gericht, verwacht hem wel op het podium. Dan Eitrem tegen Loubineaud als toetje, kunnen die elkaar opzwepen en nog een van die andere mannen van het podium knikken? Normaal verwacht je toch dat Jilek, Ghiotto en Semirunniy daar voor de laatste rit opstaan. Of heeft Lorello of van der Bunt misschien verrast en hebben andere zich al op hun tijd stuk gebeten. Eigenlijk elke rit wel wat om naar uit te kijken, oudjes Bloemen en Bergsma nog een laatste keer tegen elkaar is ook mooi, ook al zullen ze geen rol spelen normaal. Je gunt ze toch een mooi afscheid, net zoals Sablikova, die helaas niets meer dan een afscheidsritje ervan kon maken.

Post Reply