Spelregels BiedSpel 2025

Post Reply
ChefSpijker

Spelregels BiedSpel 2025

Post by ChefSpijker » 12 Nov 2024, 16:12

In principe copy/paste van vorig jaar. Enige wijziging (voor nu) is dat er de eerste biedavond meteen drie aanbieders zijn en de laatste biedavond twee in plaats van drie.

Spelregels BiedSpel 2025.doc
(48.5 KiB) Downloaded 64 times

GMV

Re: Spelregels BiedSpel 2025

Post by GMV » 25 Nov 2024, 12:49

Uit het reglement:
De ploegleider moet een mooie mix van subtoppers, en talenten aanbieden.
De laatste paar keer is het me opgevallen, ook nu weer, dat er zeker in de eerste rondes weinig tot geen neoprofs worden aangeboden. Tweede jaars kunnen wat mij betreft nog wel voor talententen doorgaan, maar daarna toch al snel niet meer.
Zouden we het voor de toekomst misschien concreter kunnen maken, door te iedereen te verplichten tenminste één neoprof aan te bieden? Waarbij stagiars of overgehevelde renners van het vorige jaar gewoon als neoprof gelden.

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 25 Nov 2024, 13:11

Vind ik een prima voorstel. Ik zal dan waarschijnlijk wel een lijst moeten samenstellen, want sommigen hebben nu al moeite om tot vijftien juiste keuzes te komen :D

Is dan ook afhankelijk van hoeveel neoprofs er in de WorldTour en ProTour zijn (je zou inderdaad kunnen uitwijken naar tweedejaars profs erbij). Maar we zouden een lijst van veertig 'talenten' kunnen samenstellen en dat daar dan iedereen verplicht twee van moet aanbieden. Dan heb je dus vijf uit top 100, twee talenten en acht vrije keus.

Homme

Post by Homme » 25 Nov 2024, 15:14

Dan kun je die niet meer in de gratis ronde oppikken.

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 25 Nov 2024, 16:56

Homme wrote:
25 Nov 2024, 15:14
Tenzij er niet op geboden wordt ;) Maar als je tweedejaars erbij pakt, zullen denk ik niet snel renners verdwijnen voor de gratis ronde. Dan komen renners als Magnier, Lamperti, Laurance, Christen, Morgado en Hagenes er ook bij. Dan heb je dat soort talenten wel mooi verdeeld over de biedrondes. Als je alleen in de categorie Behrens, Widar en Del Grosso gaat zoeken, kom je wel snel in de gratis-bak uit ja. Dus denk dat als we zoiets zouden doen voor 2026, dat tweedejaars erbij pakken wel een beter idee is. En wellicht beperken tot twintig renners en dan één per aanbieder.

Gujanator

Post by Gujanator » 25 Nov 2024, 19:15

ChefSpijker wrote:
25 Nov 2024, 16:56
Homme wrote:
25 Nov 2024, 15:14
Tenzij er niet op geboden wordt ;) Maar als je tweedejaars erbij pakt, zullen denk ik niet snel renners verdwijnen voor de gratis ronde. Dan komen renners als Magnier, Lamperti, Laurance, Christen, Morgado en Hagenes er ook bij. Dan heb je dat soort talenten wel mooi verdeeld over de biedrondes. Als je alleen in de categorie Behrens, Widar en Del Grosso gaat zoeken, kom je wel snel in de gratis-bak uit ja. Dus denk dat als we zoiets zouden doen voor 2026, dat tweedejaars erbij pakken wel een beter idee is. En wellicht beperken tot twintig renners en dan één per aanbieder.
Als je er 40 doet ben ik bang dat er inderdaad bij de laatste aanbieders de verplichting komt om minimaal 1 te bieden op een renner die ze niet per se zouden willen, en ook niet meer kwijt gaan raken.

Jordy

Post by Jordy » 25 Nov 2024, 20:59

Ik vind het persoonlijk wel leuk om te zoeken naar zo'n onontdekt talent als gratis naam of voor 1-2 punten. Daarnaast is het ook een beetje het spelletje om dat soort namen juist wel of juist niet aan te bieden. Maak je jouw verrassing meteen bekend en zet je hem direct erop of wacht je af om later (hopelijk) toe te slaan.

De echt interessante tweedejaars staan sowieso al in de top 100 en degene die dat net niet staan komen wel vanzelf snel genoeg erop. Zelf heb ik bijvoorbeeld Hagenes en Behrens nu al erop gezet.

Voel er dus zelf niet zo heel veel voor, maar als andere het wel leuk vinden dan denk ik wel dat het goed is om de lijst voor te bereiden ja zoals nu ook met de top 100 gebeurt.

JohnnyJ

Post by JohnnyJ » 26 Nov 2024, 11:11

Persoonlijk ben ik geen voorstander om naast de 3 lijsten Top 100 nog een vierde lijst te maken als "neo talentenpoule".
Het is namelijk de charme en uitdaging in het biedspel om vooral in de gratis ronde nog een pareltje te vinden die tot verbazing van de deelnemers scoort in een aantal wedstrijden en punten pakt voor zijn ploegleider.
Zonder iemand te kort te doen denk ik dat met name ploegleiders als Jordy, Homme, Gujanator, Vinnie, Homme en Zwieler echt gericht op zoek gaan om dat ene jonge pareltje te vinden onder de gratis renner die iedereen over het hoofd gezien heeft. En ik denk dat dit deel uitmaakt van de charme van dit spel als iemand er ook echt zelf in slaagt om die "Topper" te vinden die later uitgroeit tot een "wereldrenner".
En iedereen staat het vrij om elke neoprof al voor de laatste gratis ronde aan te bieden. Ik ben ook bang dat bij een vierde lijst helemaal niets meer overblijft om als gratis renner te kiezen.
Maar mocht de meerderheid voorstander zijn van een vierde lijst met neo profs dan leg ik mij uiteraard daar bij neer. Geen enkel probleem.

Post Reply