Chatbox Schaatsbiedspel 2021/2022

Jordy

Re: Chatbox Schaatsbiedspel 2021/2022

Post by Jordy » 14 Nov 2021, 11:01

500 meter heren: Tingyu Gao, Viktor Mushtakov & Artom Arefyev (B-groep: Marten Liiv)
Dit is mijn afstand. Gao gaat hier gewoon zijn 2de pakken en bewijzen dat er maar één favoriet is dit seizoen. Mushtakov zal het helaas weer moeten opnemen tegen Gao dus dat zal geen makkelijke rit worden. Toch hebben we er vertrouwen in dat Mushtakov zich naar een top 5 plek kan knokken. Ook Arefyev zal daar hopelijk niet ver vanaf zitten. Liiv mag zich warm rijden voor de 1.000 meter in de B-groep. Murashov missen we hier natuurlijk, die heeft het tegen beter weten in geprobeerd, maar het lukte nog niet. Hopelijk gaat dat snel beter en dan wordt deze afstand nog meer genieten.

1.500 meter dames: Brittany Bowe, Elizaveta Golubeva, Misaki Oshigiri & Daria Kachanova (B-groep: Jorien Ter Mors)
Ik zei net weliswaar dat de 500 meter heren mijn afstand is, maar de 1.500 meter dames mag er ook zijn. Na haar 1.000 meter gisteren is er voor de 1.500 meter ook maar één favoriet en dat is Bowe. Daarnaast zou Golubeva voor een top 5 moeten kunnen gaan en leek Oshigiri op de 3 km ook goed in vorm. Kachanova mag kijken of ze wat punten kan scoren. In de B-groep zou je verwachten dat een zege voor Ter Mors eenvoudig zou zijn, maar helaas laat zij het net als alle Nederlands afweten.

1.000 meter heren: Viktor Mushtakov & Antoine Gélinas-Beaulieu (B-groep: Ziwen Lian & Marten Liiv)
De meeste van onze sprintmannen komen niet verder dan 500 meter, maar er is één uitzondering. Mushtakov is goed aan het seizoen begonnen en kan hier zeker voor een top 5 gaan. Gélinas-Beaulieu mag zijn blammage gisteren op 1.500 meter hier herstellen, maar de Canadezen lijken de vorm nog niet helemaal te hebben. Echter wordt vooral de B-groep leuk. Liiv mag bewijzen dat het na vorig jaar nog een stapje heeft gezet, maar nog belangrijker Lian mag zich laten zien. Lian is echt onze joker dit seizoen en ik denk dat zo'n beetje iedereen raar heeft opgekeken na deze keuze. Vandaag zullen we zien of hij kan wat ik verwacht, hier kijk ik al het hele weekend naar uit. :D

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 14 Nov 2021, 12:26

De Canadezen doen het toch gewoon prima? TJ best of the rest op de 5 km, Weidemann op de 3 km (ook mooi B-groep 1500 gewonnen), dames winnen team pursuit, Dubreuil podium, Howe was toch ook niet slecht. Denk eerder dat het niveau van die andere Canadezen gewoon niet goed genoeg is voor de top in de World Cup. Al hebben Fish en Gélinas wel het potentieel uiteraard. Blondin zal er vandaag op de massastart wel weer staan.

paultje

Post by paultje » 14 Nov 2021, 15:00

de tweede 500m van mannen geeft weer eeen heeeeel klein beetje vertrouwen. Eindelijk een podium plaats.

Laatste man

Post by Laatste man » 14 Nov 2021, 15:03

Het gaat best oké tot nu toe. De sprint afstand bij de mannen valt nog tegen. Ntab, Yang, Mulder, Lobas, Odor, Brunet en (joker) Stolz nog niet op niveau of doen nog niet mee. Kodaira, Bloemen, Lollobridgida, Mantia en Ichinohe voorlopig keurig op niveau.

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 14 Nov 2021, 15:39

De Japanners leveren hard vandaag :D Wiklund valt me tegen na haar goede 3000, maar Morozova pakt geweldig uit (en Sato in mindere mate). Had wel gedacht dat Morozova de stap naar top 5/6 zou kunnen zetten dit seizoen op de 1500, maar meteen podium pakken belooft wat.

Laatste man

Post by Laatste man » 14 Nov 2021, 15:43

Ik baal toch erg Morozova en Nifantava met een puntje zijn overboden. Lollobridgida gaat dan weer lekker.

paultje

Post by paultje » 14 Nov 2021, 16:40

dat lijkt er meer op de 1000m mannen

Fair Play

Post by Fair Play » 14 Nov 2021, 22:30

Conclusies eerste internationale weekend:
Dikke plus Erin Jackson, Laurent Dubreuil en Angeline Golikova
Een min voor Carlijn Achtereekte en Martina Sablikova
Een hele dikke vette min voor Pavel Kuhliznikov

Nu maar hopen dat de twee corona japanners Riku Tsuchiya en Rio Yamada) binnen kort weer mee mogen doen.

Jordy

Post by Jordy » 15 Nov 2021, 00:10

ChefSpijker wrote:
14 Nov 2021, 12:26
De Canadezen doen het toch gewoon prima? TJ best of the rest op de 5 km, Weidemann op de 3 km (ook mooi B-groep 1500 gewonnen), dames winnen team pursuit, Dubreuil podium, Howe was toch ook niet slecht. Denk eerder dat het niveau van die andere Canadezen gewoon niet goed genoeg is voor de top in de World Cup. Al hebben Fish en Gélinas wel het potentieel uiteraard. Blondin zal er vandaag op de massastart wel weer staan.
Misschien kijk ik ook wel een beetje met een bril vanuit mijn team, maar Gélinas-Beaulieu, Maltais, Mclean en vooral Hudey vielen we me toch wel wat tegen. Niet dat ik dacht dat zij zouden winnen, maar tegen de top 10 aan zou toch moeten lukken. Maar ook buiten mijn team presteerde de Canadezen ondermaats met McDougall, Irvine, Junio, Boisvert-Lacroix, Langelaar, Belchos en vooral Fish. Meerdere van hen zijn toch gedegradeerd naar de B-groep en dat is toch niet wat je van hen verwacht zelfs als het geen winnaars zijn. Blondin en Howe zijn oke, maar zeker niet super. Bloemen en Dubreuil doen wat ze moeten doen en wat je van ze verwacht, maar zijn zeker wel prima. Weidemann de enige die echt top is.
Toch voor mijn gevoel vallen ze in de breedte toch tegen. Bij NL kun je ook Schouten & Otterspeer naar voren schuiven, maar dat neemt niet weg dat het in de breedte een drama was.
Dames team pursuit was wel ijzersterk dus misschien liggen de prioriteiten wel gewoon anders.

Jordy

Post by Jordy » 15 Nov 2021, 00:19

Wat een geprust van Gao vandaag, maar met zo'n rit slechts 23 honderste achter de winnaar. Dat wordt echt smullen dit seizoen, alleen hopen dat hij het op de OS niet verprutst met alle druk. Al is Mushtakov & Arefyev nog wel een leuk duo naast Gao, mocht het toch mis gaan.
Ook Bowe was genieten dit weekend, die is gewoon weer ouderwets top. Tian krijgt als laaste nog een eervolle vermelding.

Tegenvaller was natuurlijk Murashov, maar die heeft voor nu nog een excuus. Ter Mors zullen we maar wachten met evalueren tot na het OKT. McLean, Hudey en Liiv werd ik niet vrolijk van, maar goed dat was sowieso sprokkelwerk geweest dus overall ben ik niet ontevreden.

Er moet echt nog wel een tandje bij, maar ik zie in principe wel genoeg lichtpuntjes om erin te geloven.

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 16 Nov 2021, 13:12

Alle Jappen staan weer ingeschreven voor Stavanger: https://www.isu.org/docman-documents-li ... -list/file

TeamVulture

Post by TeamVulture » 16 Nov 2021, 20:02

Dit was een behoorlijk teleurstellend weekend. Hopelijk wordt het snel beter....

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 16 Nov 2021, 21:54

Met Herzog heb je wel een dure misser ook meteen. Die komt waarschijnlijk het hele seizoen niet meer in actie.

Jordy

Post by Jordy » 16 Nov 2021, 22:35

ChefSpijker wrote:
16 Nov 2021, 21:54
Met Herzog heb je wel een dure misser ook meteen. Die komt waarschijnlijk het hele seizoen niet meer in actie.
Oef dat is wel een klap. Lees dat ze nog gaat proberen de OS te halen, maar dat dat dan ook direct alles is... Had niet veel vertrouwen in haar, maar helemaal niets is wel behoorlijk zuur.
ChefSpijker wrote:
16 Nov 2021, 13:12
Alle Jappen staan weer ingeschreven voor Stavanger: https://www.isu.org/docman-documents-li ... -list/file
Hier staat ze overigens nog tussen dus zal ook wel het e.e.a. tussen staan dat voor de zekerheid al is aangemeld. Benieuwd wie van de Russen uiteindelijk gaan starten, want daar is toch wel een flinke ziekenboeg.

paultje

Post by paultje » 16 Nov 2021, 22:50

soms pakt het goed uit als je een biedavond vergeet en daardoor 40 minuten later instroomt. Anders had vanessa bij mij in het team gezeten. :oops:

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 17 Nov 2021, 01:55

Ze reed ook best aardig in het voorseizoen, met haar snelste 1000 meter in 3 jaar of zo op laagland. Traint sinds dit seizoen bij de Poolse sprinters die collectief goed presteren. Dus zonder blessure was het denk ik ook een prima koop geweest.

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 17 Nov 2021, 01:58

Jordy wrote:
16 Nov 2021, 22:35
ChefSpijker wrote:
Hier staat ze overigens nog tussen dus zal ook wel het e.e.a. tussen staan dat voor de zekerheid al is aangemeld. Benieuwd wie van de Russen uiteindelijk gaan starten, want daar is toch wel een flinke ziekenboeg.
Ja schaatsers konden zich al vanaf 18 oktober inschrijven voor Stavanger. Voor haar blessure dus. En met verder niets boeiends in Oostenrijk bij die afstanden, hebben ze ook geen noodzaak gehad om haar weer uit te schrijven. Denk dat het Russische team wat dat betreft wel redelijk up to date is met Lalenkova die er niet tussen staat. En dat ze met een Kulizhnikov en Murashov dit weekend wel bekijken of ze starten. Nieuwe schaatsers kun je nu niet meer aanmelden als bond na maandag 12 uur, dus het wordt of die twee of niemand.

Fair Play

Post by Fair Play » 18 Nov 2021, 09:38

ChefSpijker wrote:
Benieuwd of bijvoorbeeld Rio Yamada, omdat ze in principe gekwalificeerd was voor de A groep, ook in Noorwegen in de A groep mag gaan starten. Zal wel niet.

ChefSpijker

Post by ChefSpijker » 18 Nov 2021, 10:13

Nee. De A Groep-plekken worden nu gewoon verdeeld op basis World Cup-ranking huidige seizoen en uitslag voorgaande World Cup. Alleen als je het vorige seizoen op het WK of in eindstand World Cup goed gescoord hebt kun je nog een wildcard aanvragen. Dat geldt alleen voor Engebraten dit weekend op de 1500 volgens de entry list.

Jordy

Post by Jordy » 18 Nov 2021, 11:17

ChefSpijker wrote:
18 Nov 2021, 10:13
Nee. De A Groep-plekken worden nu gewoon verdeeld op basis World Cup-ranking huidige seizoen en uitslag voorgaande World Cup. Alleen als je het vorige seizoen op het WK of in eindstand World Cup goed gescoord hebt kun je nog een wildcard aanvragen. Dat geldt alleen voor Engebraten dit weekend op de 1500 volgens de entry list.
Ter Mors staat nog als reserve met een wild card voor de 1.000 meter, al ga ik er niet vanuit dat ze invalt. Wel zuur dat schaats(t)ers voor minimaal 2 wereldbekers wegvallen als ze de eerste missen, maar weinig tegen te doen lijkt me. Zal met de misgelopen punten voor vele ook nog moeilijk zijn om zich te handhaven in de A-groep als ze dit weekend al weten te promoveren. Maar goed, ben al blij dat Nana Takagi er in ieder geval weer bij is en dan moet ze maar gewoon 3 B-groepjes winnen. :D

ChefSpijker wrote:
17 Nov 2021, 01:58
Jordy wrote:
16 Nov 2021, 22:35
ChefSpijker wrote:
Ja schaatsers konden zich al vanaf 18 oktober inschrijven voor Stavanger. Voor haar blessure dus. En met verder niets boeiends in Oostenrijk bij die afstanden, hebben ze ook geen noodzaak gehad om haar weer uit te schrijven. Denk dat het Russische team wat dat betreft wel redelijk up to date is met Lalenkova die er niet tussen staat. En dat ze met een Kulizhnikov en Murashov dit weekend wel bekijken of ze starten. Nieuwe schaatsers kun je nu niet meer aanmelden als bond na maandag 12 uur, dus het wordt of die twee of niemand.
Klopt, zullen zich sowieso voor de zekerheid wel inschrijven. Kulizhnikov en Murashov zullen ook wel moeten met het oog op de rest van het seizoen en eventuele startplekken. Ben ook wel redelijk optimistisch over Murashov, die kon voordat hij ziek werd gewoon mee met Arefyev en Mushtakov. Het zag er een beetje komisch uit wat aan het doen was puur voor de punten, maar uiteindelijk zat hij toch maar 4 tienden van de top 10 af. Een weekje extra zou dan al een flink verschil kunnen maken.
Kulizhnikov daarentegen die zat al vantevoren te sukkelen en heb ik nog geen concrete verklaring van gehoord, maar ik kijk er ook niet raar van op als hij opeens denkt laten we toch maar eens voluit gaan.

Lalenkova is wel echt een zure, andermaal voor TeamVulture. Die leek prima in vorm en is nu pas ziek en dan val je meteen meerdere wereldbekers weg. Ik mag dan wel klagen over ziekte bij Murashov en Nana Takagi (en in mindere mate Arefyev en Voronina), maar het is duidelijk bij wie de meeste klappen vallen op dit moment.

Post Reply